דלקות בגרון ללא חום

דלקות בגרון ללא חוםדלקת גרון ללא חום היא מחלה נפוצה יחסית, ואנשים רבים סובלים מהתסמינים השונים הכוללים כאבי גרון, קשיי בליעה והפרעה בדיבור.

דלקת גרון ללא חום מרמזת לרוב על מחלה ויראלית, אך חשוב להיבדק במטרה לשלול זיהום חיידקי אשר דורש טיפול מיוחד. באופן כללי, דלקת גרון ללא חום היא קלה יותר, תעבור מהר יותר ותשתפר בצורה פשוטה יותר לאחר טיפול בתכשירים סימפטומטיים.

כאבי גרון ללא חום הם לרוב ממקור ויראלי

ברוב המקרים, כאבי גרון אשר לא גורמים לעליית חום הם ממקור זיהום ויראלי ואינם דורשים טיפול אנטיביוטי. במקרים אלה, המזהם אשר גורם לדלקת הגרון הוא וירוס, אשר גורם לתגובה דלקתית אשר חולפת תוך מספר ימים. עם זאת, בשל החשיבות של זיהוי דלקת גרון חיידקית, במידה ועולה החשד לדלקת כזו הרופא יבצע משטח גרון אשר יספק לו אבחנה האם מדובר בזיהום חיידקי.

רוב הזיהומים הויראלים לא יגרמו לעליית חום, וגם אם החום יעלה הוא יהיה נמוך ועד 38 מעלות. מלבד זאת, זיהומים ויראליים יגרמו גם לשיעול, נזלת ותסמינים אחרים של מחלה ויראלית. בנוסף, נחשוד במחלה ויראלית במידה והתסמינים יהיו קלים, לא יפריעו לתפקוד הכללי וישתפרו לאחר טיפול במשככי כאבים.

בחלק קטן מהמקרים הדלקת תהיה חיידקית

חשוב לציין שדלקת גרון ללא עליית חום יכולה גם להיות דלקת גרון חיידקית. אמנם מדובר במקרים נדירים, ובדרך כלל דלקת גרון חיידקית גורמת לעליית חום משמעותית, במקרים מועטים דלקת הגרון החיידקית יכולה להתבטא בצורה לא אופיינית ולא לגרום לעליית חום.

במידה ומופיע כאב גרון ללא עליית חום, נחשוד בדלקת גרון חיידקית במידה ונזהה תפליטים על השקדים (נגעים לבנים המופיעים על השקדים), כאשר יוגדלו בלוטות לימפה ובמקרים בהם לא יופיע שיעול או נזלת.

חשוב להדגיש שדלקת גרון חיידקית גורמת בדרך כלל להשפעה משמעותית על החולים, אשר סובלים מחולשה כללית, לא יכולים ללכת למקום העבודה ונאלצים לנוח בבית.

הטיפול בדלקת גרון ללא חום

בדומה לכל סוג אחר של דלקת גרון, הטיפול בה תלוי באבחנה – במידה והדלקת חיידקית יש לטפל באנטיביוטיקה, ובמידה והדלקת אינה חיידקית ניתן להסתפק בתכשירים סימפטומטיים בלבד.

לשם האבחנה, רוב הרופאים יבצעו משטח גרון אשר יספק תוצאות תוך מספר ימים. יש לציין שבמידה והתסמינים הם "קלאסיים" לדלקת ויראלית (נזלת, שיעול, ללא הגדלת בלוטות) או לדלקת חיידקית (הגדלת בלוטות, תפליטים, ללא תסמיני צינון) חלק מהרופאים יוותרו על משטח הגרון ויציעו טיפול בהתאם לקליניקה בלבד.

במידה ואכן מדובר בזיהום חיידקי, טיפול אנטיביוטי מוקדם יכול להקל על התסמינים ולקצר את משך המחלה, אך חשוב מכך, הטיפול האנטיביוטי ימנע פגיעה לבבית אשר יכולה להתעורר כתוצאה מהזיהום החיידקי. מנגד, במידה ומדובר בזיהום ויראלי, אין משמעות לטיפול אנטיביוטי אשר לא יגרום לשיפור המצב ואף יכול לגרום להופעת סיבוכים אחרים.

בכל מקרה, רצוי לטפל בכל דלקת גרון ללא חום בתכשירים סימפטומטיים אשר כוללים:

  • משככי כאבים – ניתן להשתמש בכל תרופה לשיכוך כאבים אשר נמכרת בבתי המרקחת כמו נורופן, אקמול, אופטלגין וכולי. תרופות אלה יפחיתו את הכאב וישפרו את המצב הכללי ועל כן מומלץ להשתמש בהם.
  • תכשירי מציצה ייעודיים – קיימים תכשירים שונים אשר מספקים הקלה ממוקדת על כאבי גרון ומסייעים להקלה על הבליעה ועל הדיבור. התכשירים הפופולאריים ביותר הם למיסיל, סטרפסילס וקלגרון, אשר נמכרים ללא מרשם בבתי המרקחת.
  • דבש ולימון – חולים רבים מדווחים על שיפור משמעותי במצבם במידה והם צורכים הרבה דבש ולימון בזמן דלקת הגרון. לדבש והלימון סגולות רפואיות אשר מקלות על הכאב ומפחיתות את התגובה הדלקתית ועל כן מומלץ להשתמש בהם בזמן דלקת גרון.

ראו גם:

דלקת בגרון בתחפושת – תסמונת פי-פאפא

דילוג לתוכן