דלקת גרון ויראלית

דלקת בגרון
דלקת גרון – ויראלית

דלקת גרון יכולה לגרום לכאב וחוסר נוחות. למרבה המזל, רוב דלקות הגרון נגרמות על ידי מחלה קלה וחולפת, ללא כל טיפול רפואי.

קיימים מספר גורמים המסוגלים להוביל לדלקת גרון– זיהומים נגיפיים, חיידקים, טראומה וחומרים המגרים את רירית הגרון הנובעים מזיהום סביבתי.

כאב גרון נגרם בין היתר על ידי מחלות נגיפיות כמו צינון, זיהום של תיבת הקול, מחלת הנשיקה (זיהום המלווה בכאבי גרון ממושכים) וזיהומים נגיפיים אחרים כמו חזרת ושפעת.

מחלות ויראליות הן הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות דלקות גרון ולכן חשוב להימנע משימוש באנטיביוטיקה לטיפול בהם.

אנטיביוטיקה אינה משפיעה על מהלך הזיהום הנגיפי. שימוש מיותר באנטיביוטיקה חושף את האדם לסיכונים מוגברים של תגובה אלרגית ותופעות לוואי רבות כמו בחילה, הקאה, שלשולים, פריחה וזיהומים פטרייתיים.

בנוסף, אנטיביוטיקה עשויה להרוג חיידקים חיוניים לגוף ומעודדת את התפתחותם של חיידקים העמידים בפניה.

כיצד ניתן לאבחן דלקת גרון ויראלית?

לעיתים קרובות קשה לקבוע את מקורהזיהום -ויראלי או חיידקי סטרפטוקוקוס. באופן כללי, התסמין העיקרי המאפיין דלקת גרון הוא כאב גרון בעת הבליעה.

תסמינים אחרים אפשריים הם חום, בלוטות לימפה צוואריות נפוחות, הופעת כתמים לבנים על השקדים וכאבי ראש. מצד שני, התעטשות, נזלת וגודש אף הם סימנים המתארים זיהום נגיפי.

כדי לאבחן דלקת גרון אשר מקורה הוא זיהום ויראלי, הרופא המטפל ייבחן את התסמינים של המטופל ויבצע בדיקה גופנית.

בנוסף, הרופא עלול לבצע בדיקת משטח גרון כדי לבחון את הימצאות הדלקת. בדיקות משטח גרון זמינות במרבית בתי החולים וקופות החולים.

הבדיקה מהירה ומאפשרת לרופא לבחון את התוצאות תוך מספר דקות. כאשר קיים חשד להמצאות מחלת הנשיקה, תידרש בדיקת דם.

דרכי טיפול

הטיפול בדלקת גרון ויראלית זהה לטיפול בצינון. הטיפול הנפוץ מכוון להקלת התסמינים. תרופות להקלת כאב, גודש אף ונזלת. בתי מרקחת רבים מציעים תרופות להקלת כאבים ללא מרשם. פתרון נוסף להקלת כאבי גרון הוא גרגור מים חמים בתוספת כפית מלח, למשך מספר שניות, מספר פעמים ביום.

בחירה בשיטת הטיפול תלויה בסוג הוירוס הגורם לדלקת. השפעות הזיהום צפויים להימשך כל עוד הוירוס תוקף את הגוף. דלקות נגיפיות נמשכות בדרך כלל כמספר ימים עד שבועיים. מחלת הנשיקה יכולה להימשך מספר שבועות. דלקת גרון בקרב קשישים עלולה לגרום להשלכות חמורות יותר.

טיפול בכאבי גרון

מרק עוף, משקאות קרים ונוזלים מזינים אחרים, מספקים מענה לטיפול בכאבי גרון. אם קיים קושי לאכול, ניתן להימנע ממזונות מוצקים. חשוב להקפיד על תזונה בריאה. עישון אינו מומלץ וכך גם רצוי להתרחק מעישון פסיבי.

כמו כן, תרופות ללא מרשם להקלת כאבים וכדורי מציצה, יכולים לסייע. טיפול בחום יעשה בהמלצת רופא. הרופא יחליט על סוג התרופה- אספירין, פרצטמול בהתייחס למקרה הפרטני. ילדים ובני נוער הנוטלים אספירין נמצאים בסיכון ללקות בתסמונת ריי. לכן, חשוב להימנע משימוש באספירין לטיפול בצינון ודלקות אחרות בקרב ילדים.

תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים, כמו איבופרופן ואספירין, עלולות לגרום לקיב קיבה ודימום. חשוב להכיר את הסיכונים הכרוכים בשימוש בתרופות המרשם ומומלץ להצמד להנחיות השימוש ולמינון המותר.

התמודדות ודרכי מניעה

ההמלצות החלות על מטופלים אשר אובחנו עם דלקת גרון כוללות : המנעות ממגע עם אנשים אחרים בסביבה עד לאחר העלמות התסמינים.

עם זאת, וירוסים רבים מדבקים, טרם הופעת התסמינים. מומלץ לרחוץ ידיים לאחר שיעול, התעטשות וקינוח אף. חשוב להקפיד על רחיצת ידיים לפני מגע במזון ומידע לאחריו, בנוסף, להשתמש בכלי רחצה ומגבות נפרדות מיתר דיירי הבית.

מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי?

מומלץ לפנות לרופא כאשר קיים כאב גרון חריף הנמשך מעל-48 שעות. במקרים של חום, צמרמורות והזעת יתר. כאשר המטופל מאבחן בלוטות לימפה נפוחות וכואבות באיזור הצוואר , במקרים בהם קיים קושי לבלוע מזון וכאשר מאבחנים כתמים לבנים על השקדים.

כיצד ניתן לטפל בשלשול?

לעתים דלקות ויראליות מלוות בשלשולים. הטיפול כולל צריכת נוזלים מוגברת כמו מים, מרק צח, מיצים וחליטות תה.

ניתן להפחית את הפעילות היומית השגרתית עד לחלוף התופעה. כאשר חל שיפור ומורגשת הקלה, מומלץ לאכול דגנים מבושלים, אורז, רסק תפוחי עץ, תפוח אדמה אפוי ולחם קלוי. לאחר 2-3 ימים אפשר לשוב לתזונה רגילה.

דילוג לתוכן