דרכי הדבקה בשפעת

דרכי הדבקה בשפעתשפעת היא מחלה זיהומית נפוצה הנגרמת עקב הדבקה בנגיף השפעת (Influenza). המחלה נפוצה מאוד בעיקר בחורף אך יכולה להתרחש גם בשאר עונות השנה.

המחלה לרוב מערבת את דרכי הנשימה העליונות ומתבטאת בין השאר על ידי חום, שיעול, נזלת, כאבי גרון, כאבי שרירים וחולשת שרירים.

המחלה לרוב עוברת מעצמה ללא סיבוכים אך במקרים מסוימים יכולה להידרדר לדלקת ריאות קשה. עיקר הסיבוכים מהמחלה קורים אצל חולים בעלי מחלות רקע שונות ובחולים בקצוות הגילאים.

קיים חיסון נגד הנגיף אותו מומלץ לקבל כל שנה עם תחילת עונת הסתיו בכדי למנוע הדבקה בנגיף. באנשים שחלו מטפלים לרוב בטיפול תומך הכולל מנוחה, שתייה רבה ותרופות להקלת חום וכאבים. קיימות תרופות למחלה אשר יכולות לקצר את משך המחלה ביום או יומיים ואלו ניתנות לחולים הסובלים ממחלה קשה.

איך נדבקים בשפעת?

בדומה למחלות זיהומיות אחרות גם נגיף השפעת עובר מאדם לאדם ובכך מדביק אחרים במחלה.

נגיף השפעת מצוי בכמויות גדולות מאוד בהפרשות של דרכי הנשימה העליונות אצל אדם מודבק. כתוצאה מכך, הדבקה בנגיף השפעת קורית בעיקר על ידי חשיפה לשיעול או התעטשות של אדם שמפריש את הנגיף.

עיקר החשיפה היא לטיפות של ההפרשות שעפות לאוויר שמלאות בעותקים של הנגיף. הטיפות שבהן נמצא נגיף השפעת הן טיפות גדולות יחסית ואלו לא נשארות באוויר זמן רב אלא נופלות לקרקע. כתוצאה מכך, כדי להידבק צריך לבוא במגע קרוב עם אדם חולה.

ניתן להידבק גם על ידי מגע עם חפצים בסביבת החולה שעליהם נמצאים הפרשות של החולה אך זוהי לא דרך ההעברה העיקרית. מחקרים שבדקו את משך חיות הנגיף על המשטחים הנגועים הראו כי הנגיף יכול לשרוד במשך שעתיים עד שמונה שעות על המשטח.

הטיפות הנגועות באות במגע עם מערכת הנשימה של האדם הנחשף או עם העין שלו וכך הוא נדבק גם כן.

בין ההדבקה בנגיף ועד לתחילת תסמיני שפעת יכולים לעבור יום אחד עד ארבעה ימים.

חשיפה לאדם חולה לא בהכרח תגרום להדבקה. מחקרים מראים שהסיכוי להידבק מאדם חולה הוא כ25% במגע קרוב.

מתי חולים מדבקים?

רמת הפרשת הנגיף השפעת משתנה עם הזמן. ככל שיש יותר עותקים של הנגיף בכל טיפה וככל שאדם נחשף ליותר עותקים של הנגיף עולים הסיכויים שלו להידבק.

מחקרים מראים שאנשים שחלו בשפעת הפרישו את הנגיף כ24-48 שעות לפני שהחלו לפתח תסמינים. רמת ההפרשה באנשים אלו הייתה נמוכה מאוד לעומת רמת ההפרשה אצל חולים שמציגים תסמינים של מחלת השפעת.

מחקרים שעקבו אחר אנשים בריאים שנחשפו בכוונה לנגיף השפעת הראו כי כמות הנגיף אותה הם מפרישים עלתה באופן חד כחצי יממה עד יממה לאחר החשיפה לנגיף. רמת ההפרשה הגיעה לשיא לאחר יומיים מרגע החשיפה וזמן ההפרשה הממוצע היה 4.8 ימים. ברוב המקרים הפרשת הנגיף הפסיקה לאחר 7 ימים אך היו חולים שההפרשה נמשכה עד 10 ימים.

אם כן, אדם שנחשף לנגיף השפעת יכול להפריש את הנגיף ולהדביק אנשים אחרים לפני שהתחילו התסמינים שלו. לרוב, לאחר שבוע ימים מרגע החשיפה אדם שחלה בשפעת יפסיק להיות מדבק לאנשים אחרים. בילדים, בחולים מבוגרים ובחולים עם דיכוי חיסוני משך ההפרשה של הנגיף יכולה להימשך אף זמן רב יותר.

איך למנוע הדבקה?

קיימים מספר דרכים להימנע מהדבקה בשפעת. הדרך הראשונה היא להתחסן בכל שנה מפני המחלה. דרך נוספת היא להימנע עד כמה שניתן ממגע עם אנשים חולים, ואם אתם חולים להישאר בבית למשך 24 שעות לפחות. בנוסף מומלץ לכסות את האף ואת הפה בזמן שיעול או התעטשות. יש להקפיד על שטיפת ידיים לעיתים קרובות עם סבון ומים או עם תכשירי אלכוהול.

ראו גם:
שפעת העופות – תסמינים ומניעת הדבקות

דילוג לתוכן