חיסון נגד שפעת לא מונע תחלואה בגיל הזהב בקהילה

חיסון נגד שפעת לא מונע תחלואה בגיל הזהב בקהילהלמרות המלצות מומחי בריאות בכירים, קיימות מעט עדויות לכך שחיסוני שפעת עוזרים למבוגרים מעל גיל 65.

חיסון נגד שפעת מפחית בשישים אחוזים את הסיכון להידבקות בשפעת, אך נתון זה משתנה משנה לשנה, ובין קבוצות אוכלוסיות שונות.

נתון סטטיסטי זה חל על מבוגרים בריאים בלבד, והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), קובע שיעילות החיסון תלויה במספר גורמים. מאמר זה מתמקד בשאלה האם החיסון נגד שפעת מונע תחלואה בגיל הזהב.

חיסון נגד שפעת: תופעות לוואי חמורות

לאחר גיל העמידה, החסינות הטבעית של הגוף נחלשת, וחיסון נגד שפעת אינו עובד כבעבר. וירוס השפעת מסוכן הרבה יותר בגיל הזהב, ולמרות שקשישים ממשיכים לקבל את החיסון מדי שנה, הם עדיין חולים בשפעת, וחווים תופעות לוואי חמורות הקשורות לחיסון.

מחקרים מראים שהחיסון נגד שפעת, הניתן לאנשים מבוגרים שאינם חיים במרכז טיפול, עלול להגביר את הסיכון לאשפוזים בגין שפעת ודלקת ריאות, בשלושים עד שבעים אחוזים מהמקרים. תחלואה נלווית לשפעת, המתרחשת בקרב חמישים עד שישים אחוזים מהקשישים, כוללת מוות כתוצאה מסיבוכי שפעת, למרות החיסון.

הבדלים בסוגי החיסונים נגד שפעת

קיימים גם הבדלים קלים בין סוגי החיסונים הניתנים לקשישים. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מסביר שחיסון בצורת תרסיס אף פחות יעיל אצל קשישים, בהשוואה להזרקת החיסון. החיסון גם אינו מומלץ לשימוש במהלך עונת השפעת.

מינון גבוה של חיסון הנקרא פלוזון, המכיל פי ארבעה מרכיבים פעילים מחיסונים רגילים נגד שפעת, מומלץ למבוגרים בגילאי 65 ומעלה, ומספק להם חסינות טובה יותר.

כדי שחיסון נגד שפעת יעבוד – הוא צריך להיות מדויק

שלא בדומה לחיסונים אחרים, החיסון נגד שפעת מתעדכן מדי עונה, כדי להגן מפני מצב של זני שפעת דומיננטיים המתחדשים מדי שנה. התחזיות מבוססות על ניטור ברחבי העולם של וירוסים.

בעוד שברוב המקרים התחזיות מדויקות, מדענים מאמינים שחיסונים מסוימים עלולים להיות מסוכנים לבני גיל הזהב, ויעילות החיסון תלויה ברמת הדיוק של הרכיבים נגד הווירוס הדומיננטי באותה שנה.

למרבה הצער, החיסון נגד שפעת אינו מונע באופן אוטומטי את התחלואה, אך מדענים סבורים שהוא מספק לפחות חסינות חלקית. אם קשישים נדבקים בשפעת למרות שקיבלו את החיסון, התסמינים אותם הם חווים עשויים להיות מתונים יותר.

אז עד כמה באמת יעיל החיסון נגד שפעת לבני גיל הזהב?

בינואר 2012, מומחים לאפידמיולוגיה במרכז לחקר מחלות זיהומיות באוניברסיטת מינסוטה, פרסמו בכתב העת Lancet, סקירת מחקרים שניתחו את כל תוצאות הניסויים הקליניים האקראיים שנערכו בין השנים 1967 עד 2011, על השפעות חיסוני השפעת.

נמצא שלא בוצעו ניסויים קליניים להערכת השפעות החיסון נגד שפעת בקרב קשישים. החיסון היחיד שיכול להגן מפני זיהום או מוות בקרב מבוגרים, הוא החיסון המוחלש, שהוא חיסון מתכלה המכיל גרסה חיה של הנגיף, שאינה מאושרת לטיפול במבוגרים מעל גיל חמישים.

למרות שבשנת 2009 מנהל המזון והתרופות האמריקני העניק רישיון לחיסון במינון גבוה לקשישים, שיכול להתגבר באופן תיאורטי על בעיה זו, עדיין לא פורסמו מחקרים על מידת יעילות החיסונים. המינון הגבוה מייצר רמה גבוהה יותר של נוגדנים, אך מדענים אינם יודעים לקבוע אם הרכיבים שלו אכן יעילים למניעת תחלואה.

בני גיל הזהב נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לשפעת, ולכן מומלץ להם שלא להימנע מקבלת החיסון. סיכוני השפעת בקרב בני גיל הזהב כוללים סיבוכי שפעת חמורים העשויים להיות אף מסכני חיים. ולמרות שהחיסון נגד שפעת אינו מושלם, נכון להיום הוא מהווה את ההגנה הטובה ביותר מפני תחלואה.

אולי יעניין אותך גם:

משרד הבריאות: בחורף 2020 זהינו אפס מקרי שפעת

דילוג לתוכן