מחלות חורף

שפעת בקשישים

שפעת בגיל הזהב
שפעת בגיל הזהב

אנשים מעל גיל 65 שנים נמצאים בסיכון מוגבר לחוות סיבוכים כתוצאה משפעת פשוטה, בהשוואה לאוכלוסיות בריאות ופרטים צעירים יותר.

ההערכה היא כי אחוז גבוה ממקרי המוות הקשורים לשפעת העונתית מתרחשים בקרב אנשים בגיל 65 ומעלה. הסיבה לכך היא היחלשות מערכת החיסון.

כיצד ניתן למנוע את ההדבקות במחלה?

חיסון נגד שפעת הוא הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה. החיסון חשוב במיוחד לאנשים בגיל 65 שנים ומעלה, כי הם נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים כתוצאה מהשפעת.החיסון נגד שפעת מגן מפני וירוסי השפעת, מדי שנה.

הדרך השנייה למניעת המחלה הינה שמירה על הבריאות והיגיינה כמו כיסוי הפה בעת שיעול, רחיצת ידיים לעיתים תכופות והמנעות משהות בקרבת אדם חולה.

בנוסף, חשוב להקפיד על ייעוץ רפואי בהקדם, כאשר תסמיני המחלה מופיעים, וזאת כדי לקבל הערכה רפואית או טיפול בתסמינים.

תסמיני המחלה באנשים מבוגרים

תסמיני השפעת במבוגרים – בין אם היא נגרמת על ידי נגיף השפעת העונתית או וירוס שפעת החזירים – הם פחות או יותר זהים לקבוצות גיל אחרות.

הם עשויים לכלול: חום, כאבי ראש , עייפות ותשישות אשר יכולה  להימשך מספר שבועות, תשישות קיצונית,חולשה וכאבים כלליים, אי נוחות בחזה, שיעול, כאב גרון, נזלת ועוד.

הופעת תסמינים במערכת העיכול, שכיחים יותר בילדים, אם כי אנשים מבוגרים לעיתים מתלוננים על תסמינים בקיבה, כמו בחילות, הקאות ושלשולים, בעת המחלה. תסמינים אלה שכיחים יותר בשפעת החזירים.

סיבוכי השפעת הנפוצים בקרב מבוגרים

סיבוכי השפעת הנפוצים ביותר כוללים דלקת ריאות ויראלית או חיידקית, דלקת שרירים, מחלות מערכת העצבים המרכזית, בעיות לבביות הכוללות התקפי לב, דלקת של שריר הלב ופריקרדיטיס.

בנוסף לכך, סיבוכי שפעת אחרים עשויים לכלול דלקות אוזניים ודלקות סינוסים, התייבשות, והחמרה במצבים רפואיים כרוניים, כגון אי ספיקת לב, אסטמה או סוכרת.

האם שפעת יכולה לגרום לדלקת ריאות חמורה?

דלקת ריאות היא סיבוך של שפעת. דלקת ריאות יכולה להתרחש כתוצאה ממעורבות ישירה של נגיף השפעת או כאשר מתרחש זיהום בקטריאלי המתפתח במהלך המחלה. בין אם נגיפי או חיידקי, דלקת ריאות יכולה לגרום להחמרה במצב ומצריכה אשפוז ממושך.

דלקת ריאות מאופיינת בהופעת צמרמורות, חום, כאבים בחזה, הזעה, שיעול עם ליחה ירוקה או עם דימום, דופק מוגבר, ושפתיים ציפורניים כחלחלות, עקב המחסור בחמצן. תסמינים אחרים כוללים קוצר נשימה וכאבים חדים בחזה במהלך נשימות עמוקות.

חולים מבוגרים עשויים להתלונן על כאבי בטן ותחושת אי נוחות. כאשר זיהום חיידקי מתפתח על בסיס מחלת השפעת, התסמינים עשויים להחמיר בליווי חום גבוה, שיעול מוגבר וליחה בגוון ירקרק. חשוב להקפיד על פנייה לרופא במקרים בהם התסמינים מופיעים והתחושה הכללית מתערערת.

מה חשוב לדעת על החיסון המומת

חיסון נגד שפעת הינו אמצעי בטוח ויעיל המונע את המחלה,ואף עשוי להציל חיים. לכן, מומלץ לקשישים בגיל 65 שנים ומעלה להתחסן באמצעות חיסון מומת מדי שנה.

את החיסון ניתן לבצע בקופות החולים והן בבתי החולים. החיסון המכיל נגיף מומת הינו בטוח. הוא מכיל נגיף שפעת אשר הומת  ולכן אינו יכול לגרום לשפעת להתפתח.  תגובות נפוצות לחיסון כוללות אדמומיות , כאב או נפיחות מקומית. תגובות אלו עלולות להימשך עד יומיים מרגע קבלת הזריקה.

תסמינים מתונים עלולים להופיע לעיתים, בעיקר בקרב פרטים אשר חוסנו לראשונה. התסמינים כוללים חום, כאבי ראש, חולשה וכאבי שרירים. הופעת התסמינים מתרחשת כ 6 עד 12 שעות עד להעילמותם לאחר  24-48 שעות מרגע קבלת החיסון.

קראו גם:

חיסון נגד שפעת לא מונע תחלואה בגיל הזהב בקהילה

Exit mobile version