תרופות לדלקת גרון

תרופותהטיפול בדלקת גרון כולל בין היתר תרופות שונות שתפקידן להפחית את הסימפטומים ולמנוע את החמרת המצב. הטיפול המומלץ במקרים אלה הוא אנטיביוטיקה במידה ומדובר בדלקת חיידקית, תכשירים שונים להקלה על כאבי גרון ומשככי כאבים כלליים. שימוש נכון בתרופות יכול להקל בצורה משמעותית על דלקת הגרון ולהפחית את התסמינים בצורה טובה.

אנטיביוטיקה

במידה ומדובר בדלקת גרון חיידקית, יש לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה למשך 10 ימים. לטיפול האנטיביוטי במקרה זה מספר מטרות חשובות:

  • מניעת מחלת לב ראומטית – למרות שדלקת גרון נראית כמחלה קלילה, סיבוך נדיר של דלקת חיידקית הוא מחלת לב ראומטית. מדובר בתגובה חיסונית אשר פוגעת במסתמי הלב וגורמת לאי ספיקת לב קשה, וחשוב לזכור שטיפול אנטיביוטי יכול למנוע אותה. ועל כן, במידה ואובחנה דלקת חיידקית יש לקבל את הטיפול האנטיביוטי לכל אורכו, ולא להפסיקו גם כאשר הכאב פוסק.
  • קיצור משך המחלה – טיפול אנטיביוטי תוך 48 שעות מרגע הופעת התסמינים יכול לקצר את משך המחלה ולהפחית סימפטומים. לטיפול זה חשיבות רבה מכיוון שמלבד ההרגשה הלא נעימה דלקת גרון מפריעה לדיבור ויכולה למנוע תפקוד תקין למשך זמן רב.
  • הפחתת הדבקה – תפקיד נוסף של הטיפול האנטיביוטי הוא מניעת הדבקה, ועל כן חשוב לטפל בדלקת גרון על מנת למנוע הדבקה של אחרים.

הטיפול בדלקת גרון חיידקית מתמקד בטיפול בחיידק סטרפטוקוקוס, ועל כן משתמשים באנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין – רפאפן או מוקסיפן. במידה וקיימת רגישות לפניצילין, ניתן להשתמש באריתרומיצין כטיפול בדלקת הגרון.

בשל חשיבות הטיפול המוקדם בדלקת גרון למניעת מחלת לב ראומטית ולקיצור משך המחלה, קיימים מקרים בהם הרופאים ימליצו על לקיחת משטח גרון ותחילת טיפול אנטיביוטי עד הגעת תשובות המעבדה.

לאחר שמגיעות התשובות, ניתן להחליט האם להמשיך את הטיפול במידה ואכן מדובר בדלקת חיידקית או להפסיקו במידה ומדובר בדלקת שאינה חיידקית.

שימוש בדרך זו מאפשר תחילת טיפול מוקדם והפסקתו תוך זמן קצר במידה ואינו נדרש. חשוב להדגיש שבמידה ודלקת הגרון אינה חיידקית טיפול אנטיביוטי נחשב למיותר ויכול לגרום להתפתחות חיידקים עמידים.

קלגרון

אחת התרופות הנפוצות והוותיקות ביותר לטיפול בכאבי גרון, אשר מגיעה בטבליות מציצה או בספריי לגרון. קלגרון מכילה את המרכיבים הפעילים טירותריצין ובנזוקאין אשר מספקים הקלה על הכאב ופעילות לחיטוי הגרון נגד מזהמים שונים.

ניתן להשתמש בקלגרון על פי הצורך אחת ל-3 שעות ועד 8 טבליות ביום, ובדרך כלל השימוש בתרופה לא גורם לתופעות לוואי משמעותיות מלבד גירוי קל בחלל הפה.

חשוב לזכור שבליעת הטבליות מפחיתה בצורה משמעותית את האפקט הטיפולי שלהן, ועל מנת שהטיפול יצליח יש למצוץ את הטבליות בסבלנות.

למוסין

תרופה נוספת להקלה על כאבי גרון אשר מלבד הפעילות לחיטוי הגרון מספקת גם אלחוש מקומי. התרופה למוסין מכילה 3 מרכיבים עיקריים:

  • לידוקאין – מאלחש את הגרון ומונע העברת כאב לפרק זמן מסויים.
  • צטרימוניום ברומיד וטירותריצין – מחטאים את הגרון ופוגעים במזהמים אשר גורמים לדלקת ולכאבים.

ניתן לראות שלמוסין מכילה כמות רבה של חומרי חיטוי ואלחוש ועל כן מתאימה לכאבי גרון חזקים במיוחד. בזכות חומרי האלחוש, ההשפעה של למוסין על כאבי הגרון מהירה ביותר, וההקלה על הכאב מושגת תוך מספר דקות.

בשל האלחוש המקומי, מומלץ להשתמש בלמוסין אחרי האוכל מכיוון שהירידה בתחושה בפה עלולה לגרום ל"תאונות" כמו כוויות, הפרעה בבליעה או נשיכה עצמית. השימוש בלמוסין מיועד לשימוש החל מגיל 4, ואין להשתמש בה במידה וידוע על אלרגיה ללידוקאין.

סטרפסילס

תרופה פופולארית נוספת להקלה על כאבי גרון אשר מכילה את החומרים הפעילים דיכלורובנזיל אלכוהול ואמילמטקרסול. חומרים אלה הם בעלי תכונות אנטיספטיות אשר מספקות להם פעילות כנגד מזהמים וחיטוי הגרון. ניתן להשיג סטרפסילס בשני טעמים שונים, ומלבד הטעם לכל תכשיר תכונות מעט שונות:

  • סטרפסילס דבש ולימון – מכיל בנוסף לחומרים שצוינו דבש אשר ידוע גם כן בתכונותיו להקלה על כאבי הגרון.
  • סטרפסילס מנטול ואקליפטוס – מכיל בנוסף לחומרים שצוינו שמן אקליפטוס ומנטול, אשר מלבד הטעם המרענן מספקים גם אלחוש קל ותחושה נקיה יותר.

יש לציין ששני התכשירים מכילים סוכר ועל כן חשוב להתייעץ עם הרופא במקרים של חולי סוכרת. ניתן להשתמש בסטרפסילס כל 2-3 שעות, והשימוש בה מומלץ החל מגיל 6.

דילוג לתוכן