וירוס שפוגע בדרכי הנשימה הגיע לישראל – איך לטפל וכיצד דומה למחלת השפעת?

רופאוירוס מדבק מאוד,(D-68) אשר גורם למחלה קשה בדרכי הנשימה ונצפה בעבר בקרב ילדים בארה"ב ובקנדה, זוהה בישראל בפעם הראשונה. שני הילדים בישראל שנדבקו בנגיף D-68 נדרשו להתאשפז במצב נשימתי קשה. ילדים אלה התווספו ללפחות עוד 1000 ילדים אשר חלו במחלות נשימה ברחבי העולם.

פרסומים אלה, על נוכחות הווירוס בישראל נעשו על מנת להעלות את המודעות והעירנות הן של ההורים והן של הרופאים במערכת הבריאות.

על פי הידוע, D68 enterovirus אוEV-D68 זוהה לראשונה בשנת 1962, אולם עד לאחרונה הוא לא דווח בשכיחות גבוהה.

התסמינים האופייניים שלו כוללים חום, נזלת, התעטשות, שיעול וכאבי שרירים. אבל בחלק מהחולים – במיוחד בקרב חולים צעירים מאוד, השיעול יכול להיות חמור, ולהוביל לקשיי נשימה.

התפשטות הנגיף היא בלתי צפויה, אך אנשים נוטים להידבק יותר בקיץ ובסתיו. אין חיסון נגד הווירוס, אך הדרך הטובה ביותר לילדים ולבני משפחותיהם להגן על עצמם זהה לדרך הננקטת למניעת התפשטות של הצטננות או שפעת. בכדי למנוע את הפצת הווירוסים, הורים צריכים לזכור לשמור על ילדיהם בבית אם הם חולים ולא לשלוח אותם למוסדות החינוך מחשש להדבקה, לרחוץ את ידיהם באופן קבוע ולכסות את פיהם כאשר הם מתעטשים.

שכיחות וסימפטומים של המחלה הנשימתית

ארגון בקרת המחלות (CDC) האמריקאי אישר כי בין אוגוסט לספטמבר 2014, חלו כ- 97 חולים במחלה בדרכי הנשימה שנגרמה על ידיר EV-D68 רק בארצות הברית. עם זאת, משום שרוב האנשים לא נבדקו לנוכחות הווירוס כאשר הם הגיעו לבית החולים, ייתכן שישנם מקרים רבים יותר.

דווחו גם על עוד מספר מקרים בשבע מדינות ,ובכללן ישראל. ה- CDC מרכז עכשיו את מאמציו הספציפיים בכדי לפקח על זיהומי eneterovirus-D68 , כאשר קבוצה אחת מתמקדת בהשפעות החמורות בדרכי הנשימה והאחרת בשיתוק השרירים והגורם לה.

הסימפטומים האופייניים מתחילים עם חום טיפוסי, נזלת, כאבי גוף. הסימן החשוב לדאגה הוא אם הילד מתחיל לצפצף, וכאשר נשמעות חריקות גבוהות ודקות או נשיפות חזקות ומשמעותיות. הזיהום יכול לפעמים להראות תוצאה חיובית עבור rhinovirus אשר שייך למשפחה פחות מדאיגה של וירוסים ולרוב אחראי להצטננות, מבחן של D68 דורש התייחסות ספציפית של המעבדה והמדינה. מכיוון שבדיקה זו אינה תמיד בנמצא בזמן אמת, האבחון והתחלת הטיפול הינו בעייתי.

גורם סיכון נוסף לזיהום EV-D68 היא היסטוריה של אסטמה, כך שכשליש מהחולים הם בעלי היסטוריה של אסתמה הדורשת טיפול תרופתי, ושליש חווה בעבר צפצופים ללא טיפול תרופתי. רק לשליש מהחולים אין היסטוריה רפואית של אסתמה קודמת.

חומרת המחלה

מספר ילדים (5-6) מתו מווירוס זה, במיוחד באיזור דנוור בארה"ב, וילדים נוספים סובלים משיתוק שרירים. הווירוס אשר לא נראה בארה"ב במשך 36 שנים, כולל למעלה מ -100 סוגים של וירוסים ידועים. בהתפרצות הנוכחית, EV-D68 משפיע בעיקר על ילדים, ואף לא זוהו מקרים דומים במבוגרים. עובדה זו עשויה להצביע על כך שחשיפה קודמת ל EV-D68 מעניקה חסינות לנגיף.

הצורה החמורה יותר של המחלה שכיחה יותר במערב התיכון מאשר בכל מקום אחר. בשיאה של ההתפרצות, באזור קנזס סיטי נרשמו מאוגוסט עד בספטמבר, 354 חולים. בשלב מסוים, מטופלים הילדים ביחידה לטיפול נמרץ בגלל bronchospasms חמור בצורה יוצאת דופן.

הטיפול הוא בדרך כלל תומך מכיוון שתרופות אנטיביוטיות הינן חסרות תועלת במקרה זה. מומחים לנוירולוגיה עדיין לא בטוחים אם EV-D68 גורם לחולשה ושיתוק שרירים אולם הוא ללא ספק קשור לתופעות במערכת העצבים כגון דלקת קרום המוח וגזע המוח ודלקת בחוט השדרה.

יכול להיות שהילד סובל מ:

אלרגיות נפוצות בילדים

שפעת בתינוקות

דילוג לתוכן