הדומה והשונה בין חיידק הזיקה ושפעת

?????????חיידק הזיקה הוא וירוס השייך למשפחת חיידקי דנגה, וקיבל את שמו מיער ה-Zika באוגנדה, שם אותר לראשונה בקרב קופים בשנת 1947. המקרה הראשון שאובחן על בני אדם עם החיידק התרחש באוגנדה בשנת 1952. מאז התגלה הווירוס בשתי יבשות: אפריקה ואסיה. גורמי בריאות רשמיים חודשים כי ההתפרצות הנוכחית של החיידק הגיעה מאסיה.

מהדיווחים האחרונים של ארגון הבריאות עולה שהתפרצויות חיידק הזיקה זוהו ב-18 מדינות וטריטוריות באמריקה, כולל ברזיל. מאז הדיווח הראשון מברזיל במאי 2015, מעל מיליון וחצי אנשים אובחנו עם החיידק בברזיל בלבד, ואלפי אנשים אחרים אובחנו עם המחלה במדינות אחרות.

הקשר בין חיידק הזיקה למחלת השפעת

החיידק מתפשט באמצעות עקיצות יתושים ממשפחת הדנגה. לאחר שהיתוש עוקץ אדם, הוא עשוי לשאת בדמו את הנגיף, עד שבוע לאחר ההדבקה, בדיוק כפי שאדם החולה בשפעת נושא בגופו את הנגיף במשך מספר ימים, ובאותו אופן, אדם שנדבק בחיידק עשוי להעביר את המחלה לאחרים באמצעות מגע ונשימה. במקרים נדירים ניתן להדביק אחרים באמצעות מגע מיני או באמצעות עירוי דם.

ארגון הבריאות העולמי מדווח שזיהום זיקה, ברוב המקרים, גורם לתסמינים דמויי שפעת קלה בלבד, עם חום, פריחה בעור, ועיניים אדומות, כתסמינים הנחשבים לנפוצים ביותר. במילים אחרות, אם אדם נושא את חיידק הזיקה, הרופא יתקשה לאבחן משהו אחר מלבד שפעת קלה, אלא כמובן אם אדם מתגורר באזורים בהם ידוע החיידק בהתפשטותו. מה שמקשה יותר על האבחון המדויק הוא שרק אחד מתוך חמישה אנשים מפתחים את התסמינים.

יחד עם זאת, ההבדל בין התפרצויות זיקה לבין מחלת השפעת, בה המערכת החיסונית של הגוף משפיעה על חוסן העצבים, הוא שחיידק זיקה משתק את הגוף לחלוטין, ונשים הרות הנושאות את החיידק עשויות ללדת תינוקות בעלי מומים מולדים.
התסמינים המשותפים והנבדלים בין חיידק זיקה לשפעת

הסימנים והתסמינים של חיידק הזיקה עשויים להימשך שבוע, ואבחון הנגיף מבוצע בדרך כלל עם בדיקת דם.
התסמינים המשותפים למחלת השפעת כוללים:
•    חום גבוה
•    כאבי מפרקים
•    כאבי שרירים
•    כאבי ראש
•    כאבים מאחורי העיניים
•    הקאות.

התסמינים הנבדלים ממחלת השפעת כוללים פריחות בכל הגוף, שיתוק גופני ודלקת הלחמית. בעבר פורסמו דיווחים על חולים שפיתחו תסמונת גילאן בארה בעקבות זיהום בחיידק הזיקה. זוהי הפרעה אוטואימונית נדירה אך חמורה המשפיעה על מערכת העצבים המרכזית. לעיתים נדירות זיהום חיידק הזיקה חמור דיו להצדיק אשפוז, ולעיתים נדירות יותר גורם למוות.

חיסוני חיידק הזיקה

בעוד שהחיסונים נגד שפעת מתחדשים מידי שנה, לא קיימים כיום חיסונים מורשים נגד חיידק הזיקה. ממשלת ברזיל הודיעה לאחרונה כי תממן את המאמצים לפתח את החיסון המתאים בזמן שיא הצפוי להימשך כשלוש עד חמש שנים.
אך יש גם חדשות טובות. החיסונים נגד קדחת צהובה ונגד ווירוסי קדחת המוח היפנית, המקורבים לחיידק הזיקה, עשויים להשפיע לטובה על חיידק הזיקה, למרות שפתרון זה נחשב כאופטימי מידי, ורק בעוד מספר שנים ניתן יהיה להשיג חיסון זיקה מורשה FDA.

דילוג לתוכן