סוגי שיעולים וההבדלים ביניהם

סוגי שיעולים וההבדלים ביניהםרבים מאיתנו שומעים את הילד משתעל ומיד נבהלים ומנסים להפסיק את השיעול. השיעול לכשעצמו אינו מחלה אלא אמצעי בו משתמש הגוף על מנת לסלק מן הגוף גורם זר כמו וירוס או חיידק או לחילופין גוף זר שכמעט חדר לקנה הנשימה.

השיעול יכול להוות תסמין למחלה, כשיש לראות מהם התסמינים המתלווים אליו. מהם סוגי השיעולים? איך נבחין ביניהם ואיך נדע מה עומד מאחוריהם ואיזה טיפול יש לתת?

שיעול פרודוקטיבי ולא פרודוקטיבי

אבחנה ראשונה נעשית בין שני סוגי שיעולים: שיעול פרודוקטיבי ושיעול לא פרודוקטיבי. השיעול הפרודוקטיבי הוא שיעול עם ליחה או ריר (כיח). שיעול זה מנקז אזורים כמו הסינוסים, החלק האחורי של הגרון או האף. הוא עושה עבודה חשובה ולכן לא מומלץ לדכא אותו באמצעים כמו סירופ נגד שיעול. שיעול לא פרודוקטיבי הוא שיעול יבש. שיעול יבש אינו מנקה את מערכת הנשימה והוא תוצר לוואי בלבד של מצבים מסוימים.

גורמים לשיעול פרודוקטיבי

שיעול פרודוקטיבי יכול להיווצר מגורמים שונים. בהתאם לכך יעשה הטיפול, כשהטיפול צריך להיות בגורם ממנו נובע השיעול ולא בשיעול עצמו.

שיעול בעקבות הצטננות: לאחר הצטננות יבוא השיעול שינקה את החלק האחורי של הגרון או האף. הליחה או הריר הם אלה שמנקזים ומנקים את שאריות החומרים שמילאו את הגרון או האף בזמן ההצטננות.

שיעול בעקבות זיהום במערכת הנשימה: שיעול פרודוקטיבי יכול להיווצר בעקבות זיהום בחלקה העליון של מערכת הנשימה או אפילו בריאות. הוא יכול להצביע על דלקת ריאות, ברונכיטיס, סינוסיטיס ובמקרים נדירים אפילו על שחפת. על מנת לטפל בבעיה באופן יעיל יש לגלות האם הגורם לזיהום הוא חיידקי או ויראלי ולטפל בהתאם. אין טעם לתת אנטיביוטיקה כאשר הזיהום הוא ויראלי. אנטיביוטיקה רק תחליש את הגוף עוד יותר בגלל חיסול של החיידקים הידידותיים שבו ותאפשר לגורמים זרים לפלוש.

מחלת ריאות כרונית: שיעול פרודוקטיבי יכול להיות גם סימפטום של מחלת ריאות כרונית.

חומצה העולה מן הקיבה: לעיתים שיעול פרודוקטיבי נובע מכך שחומצה מן הקיבה עולה במעלה הושט וגורמת לתחושת חומציות בגרון. אם התופעה חוזרת על עצמה יתכן וקיימת מחלת הריפלוקס המוכרת אצל תינוקות אבל לא רק.

עישון: שיעול פרודוקטיבי מנקה את הגרון משאריות טבק. הוא עלול להצביע על גירוי בריאות, בגרון או בושט.

גורמים לשיעול לא פרודוקטיבי

לאחר הצטננות או מחלות ויראליות: שיעול לא פרודוקטיבי יבש עלול להופיע לקראת סוף המחלה ולהמשך אפילו מספר שבועות, גם לאחר שתסמינים אחרים כבר נעלמו.

התכווצות בסימפונות: התכווצות הסימפונות הנקראת ברונכוספזם גורמת לגירוי וקשיים בנשימה שהשיעול הוא תוצר לוואי שלהם.

אלרגיה: שיעול יבש עלול להיות תסמין לאלרגיה, כמו אלרגיה לאבק או חומרים כימיים רעילים, במיוחד כשיחד איתו ישנן גם התעטשויות רבות ונזלת אלרגית.

אסטמה: שיעול יבש המופיע יחד עם צפצופים וקוצר נשימה יכול להצביע על אסטמה. יש לבצע בדיקת תפקודי ריאות על מנת לאשש או לפסול את האפשרות.

סוגי שיעולים על פי משכם

מעבר לחלוקה לשיעול פרודוקטיבי ולא פרודוקטיבי, ניתן לחלק את השיעולים גם על פי משך הזמן בו הם מופיעים. שיעול חריף יכול להמשך עד שלושה שבועות, שיעול תת חריף נמשך שלושה עד שמונה שבועות ושיעול כרוני נמשך מעל שמונה שבועות.

מתי לפנות לרופא ואיך לטפל

כאשר שיעול נמשך מעבר לשלושה שבועות מומלץ לפנות לרופא. כך גם כאשר חשים כאבים חזקים בחזה בזמן השיעול, קוצר נשימה או שזהו שיעול דמי. בעקבות שיעול כרוני יתבצעו בדיקות שונות על מנת לגלות את מקור השיעולים, זאת כל עוד לא מדובר באדם המעשן תקופה ארוכה, אז סביר שמקור השיעולים הוא בעישון.

כאשר מדובר על שיעול שמקורו זיהום נגיפי הוא לרוב יחלוף מעצמו ונדרשת בעיקר סבלנות. ניתן להקל באמצעות תרופות סבתא כמו תה עם דבש ולימון או מרק עוף. אם השיעול חזק או טורדני במיוחד ניתן להקל באמצעות תרופות מדכאות שיעול או תרופות נגד הצטננות. אם מקור השיעול הוא חיידקי תידרש אנטיביוטיקה על מנת להפטר מהשיעול ומהזיהום הגורם לו.

אולי יעניין אותך גם:

האם חיסון נגד שפעת מפחית תחלואת קורונה?

דילוג לתוכן