הבחנה בין שפעת להצטננות

טיפולשפעת והצטננות הן שתי מחלות דומות אשר גורמות לתסמינים שונים כמו חום, נזלת, שיעול כאבי שרירים וחולשה. ניתן להבדיל בין שתי המחלות על פי מספר תסמינים האופייניים לכל מחלה אשר מתבטאים בצורה מעט שונה בשפעת ובהצטננות.

חום

ההבדל החשוב ביותר בין שפעת והצטננות הוא עליית החום – בשפעת כמעט תמיד יש עליית חום ואילו בהצטננות בדרך כלל החום לא עולה.

בשפעת, אחד מסימני המחלה הוא עליית חום מעל 38 מעלות. במקרים מסוימים, החום אף יכול לעלות יותר ולהיות סביב 39-40 מעלות צלזיוס.

לעומת זאת, בהצטננות החום בדרך כלל תקין, ועומד על סביב 37 מעלות. במקרים חריגים ונדירים, יכולה להיות בהצטננות עליית חום קלה של עד 37.5-38 מעלות, ולא יותר מכך.

נזלת

כמעט כל האנשים המצוננים או הסובלים משפעת מתלוננים על נזלת והתעטשויות. בשני המקרים הנזלת יכולה להיות שקופה או צהובה, ולגרום לגודש רב ולאי נוחות משמעותית.

חשוב לציין שלא כל האנשים הסובלים משפעת סובלים גם מנזלת, ולעתים התסמינים הבולטים יותר יהיו כאבי שרירים וחולשה. לעומת זאת, כמעט כל המצוננים סובלים מנזלת אשר נחשבת למאפיין העיקרי של הצטננות.

שיעול

תסמין חשוב נוסף בשפעת ובהצטננות הוא השיעול. קשה מאוד להבדיל בין שתי המחלות על פי השיעול בלבד, אך באופן כללי השיעול אצל חולי שפעת מתאפיין כשיעול יבש אשר מחמיר ככל שהמחלה מתקדמת, ואילו במצוננים השיעול יכול להיות שיעול ליחתי או בעל אופי נבחני.

יש לציין שקשה מאוד להבחין בין המחלות על פי השיעול בלבד וחשוב לזכור ששיעול טורדני יכול להיות גם קשור למחלות אחרות (כמו דלקת ריאות) ועל כן יש לבדוק אותו אצל הרופא.

עייפות וחולשה

גם שפעת וגם הצטננות גורמים לעייפות כללית וחולשה משמעותית. אנשים הסובלים משתי המחלות מתלוננים על ירידה משמעותית ברמת האנרגיה, וחוסר יכולת לעשות פעולות שונות ופשוטות. בנוגע לעייפות וחולשה, ההבדל בין שפעת והצטננות הוא בעיקר בעצמת התסמינים – בשפעת העייפות והחולשה קשים ביותר ולעומת זאת בהצטננות המצב קל יותר.

אנשים הסובלים משפעת מצליחים לתפקד בקושי רב, ולעתים קרובות נזקקים לעזרה וסיוע. בהקשר זה, אין להתייחס לבקשות לקבל מרק למיטה או מחוסר היכולת לסייע בעבודות הבית כפינוק, אלא כתסמין משמעותי ואמיתי של מחלת השפעת.

אי לכך, חולי שפעת חייבים להישאר לנוח בבית מכיוון שפשוט לא יצליחו לתפקד בכל מקום אחר. לעומת זאת, אנשים הסובלים מהצטננות בלבד בדרך כלל מצליחים לתפקד בצורה טובה, ויכולים ללכת לעבוד לאחר נטילת אקמול ותכשירים אנטי סימפטומטיים נוספים.

המצוננים אמנם לא ירגישו טוב במהלך יום העבודה, וייתכן מאוד שתפוקתם תהיה ירודה אך לעומת חולי השפעת הם בהחלט יוכלו לבצע פעולות שונות בצורה טובה.

כאבי שרירים

כאבי שרירים הם תסמין אופייני מאוד לשפעת, אך מופיע לעיתים רחוקות בהצטננות. אם אדם סובל מחולשה כללית עם תסמיני הצטננות המלווים בכאבי שרירים, ככל הנראה שהוא סובל משפעת ולא מהצטננות.

לעומת זאת, אצל אדם עם תסמינים דומים אשר לא סובל מכאבי שרירים לא ניתן לשלול שפעת מכיוון שקיימים מקרים בהם השפעת מתבטאת גם ללא כאבי השרירים.

חשיבות ההבחנה בין שפעת להצטננות

באופן כללי, אין חשיבות אמיתית להבחנה בין שפעת להצטננות מכיוון שבשני המקרים הטיפול הוא סימפטומטי בלבד. עם זאת, מכיוון שבשפעת התסמינים משמעותיים יותר והחולים סובלים יותר, אבחנת שפעת יכולה "להכין" את החולה לכך שיהיה מושבת למשך מספר ימים.

אבחנה זו חשובה גם בנוגע לחופשת מחלה, אשר אצל חולי שפעת תהיה לרוב ארוכה יותר לעומת מצוננים אשר יקבלו מספר ימים בהתאם לתסמינים שלהם בלבד.

אולי יעניין אותך גם:

חלה ירידה משמעותית החורף בצריכת תרופות צינון והתקררות

דילוג לתוכן