אלרגיות נפוצות בילדים

אלרגיות בילדים - איך לטפל בנפוצות ביותר?
אלרגיות בילדים – איך לטפל בנפוצות ביותר?

אלרגיות מופיעות לראשונה בגיל הינקות או הילדות, ונובעות בדרך כלל ממחלות ילדים. כל ילד עשוי להיות אלרגי לכל דבר, אך לילדים במשפחות עם היסטוריה של אלרגיה יש סיכוי גבוה יותר לפתח אלרגיה.

ילדים עשויים לרשת נטיה זו מהוריהם, אך רק חלק מהם יפתחו מחלה אלרגית פעילה. אלרגיות ילדים עשויות להופיע באופנים שונים הכוללים פריחות בעור; אסטמה; נזלת אלרגית או אלרגיות למזון.

נזלת אלרגית היא השכיחה ביותר מכל אלרגיות הילדות. היא גורמת לנזלת, גרוד, עיטוש וגודש באף. ילד עם אלרגיה זו עשוי לסבול אף מעיניים מגרדות, דומעות ואדומות ובעיות אוזניים כרוניות. אלרגיה זו עלולה להתרחש בכל זמן של השנה והיא אינה מלווה בחום.

זיהוי מוקדם של בעיות אלרגיות אצל ילדים ישפר את איכות חייהם, וימנע היעדרות של הילדים מהלימודים והיעדרות הורים מהעבודה.

טיפול חירום באלרגיה או אסטמה

אם הילד סובל מאסטמה או אלרגיה חמורה, יש להקפיד על תכנית פעולה הניתנת על ידי אחות בית הספר או על ידי הרופא. בנוסף, יש להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש בתרופות למקרה חירום.

אסטמה ופעילות גופנית

חינוך גופני לספורט הוא חלק משמעותי מתכנית הלימוד של ילדים. אם ילד סובל מאסטמה, אין פירוש הדבר שאינו יכול להשתתף בפעילויות אלו. ילדים עם אסטמה ומחלות אלרגיות אחרות צריכים להיות מסוגלים להשתתף בכל ענף ספורט.

תסמיני האסטמה במהלך פעילות גופנית עשויים להצביע על שליטה גרועה במצב. יש לוודא שהילד נוטל תרופות אסטמה על בסיס קבוע. לעיתים קרובות התרופות כוללות שימוש במשאף לפני הפעילות הגופנית על מנת לשלוט בתסמינים.

סימני אלרגיה נוספים על קצה המזלג

חיות מחמד

בעלי חיים פרוותיים עלולים לגרום לבעיות אלרגיה בקרב ילדים.

גירוי אבק

ילדים עם אלרגיה לאבק צריכים להתרחק ממקומות מאובקים על מנת להימנע מגירוי. בבית הספר עליהם לשבת במרוחק מהלוח על מנת להימנע מאבקת הגיר.

גודש באף

אלרגיות הן הסיבה השכיחה ביותר לגודש באף כרוני אצל ילדים. לעיתים האף חסום עד כדי כך שהילד נושם דרך הפה, במיוחד במהלך השינה. מצב זה גורם להפרעת שנת לילה ועייפות למחרת.

במידה והגודש באף והנשימה דרך הפה אינם מטופלים כראוי, הם עלולים לגרום לשינויים חריגים במבנה השיניים ועצמות הפנים. טיפול מוקדם באלרגיות ימנע בעיות מסוג אלו.

זיהוי אלרגיה באוזניים

אלרגיות עלולות להוביל לדלקות באוזניים והצטברות נוזלים שעלולים לקדם דלקות אוזניים וירידה בשמיעה. אם מצב זה מתרחש כאשר הילד לומד לדבר, התפתחות הדיבור שלו עלולה להיפגם.

אלרגיה עלולה לגרום לכאבים וגירוד באוזניים, והיא עשויה להופיע ולהיעלם. תסמינים אלו מצריכים בדיקה וטיפול.

איתור תסמיני אלרגיה בילדים

אלרגיות שונות מייצרות מגוון תסמינים שונים שיכולים להצביע על סוג האלרגיה ממנה סוגל הילד. יחד עם זאת, חלק מהאלרגיות עשויות להתבטא בתסמינים זהים, ולכן כאשר ילד סובל מאלרגיה ליותר מדבר אחד, קשה לקבוע ממה נגרמים התסמינים.

תסמיני אלרגיה עשויים להופיע באזור אחד בלבד של הגוף, כגון האף ולגרום לעיטושים ונזלת, או שהם עשויים להתבטא במספר אופנים כגון קשיי נשימה ובעיות עור.

התסמינים עשויים להופיע פתאום ואפילו באופן דרמטי, או שהם עשויים להיות עקביים ולהופיע ללא סיבה ברורה. אם קיים חשש לגבי בריאות הילד ורווחתו, יש להתייעץ עם רופא הילדים.

השפעת התסמינים

תסמיני אלרגיה עשויים להיות קלים, בינוניים או קשים, ובעוד שילדים מסוימים חווים את אותה רמת תסמינים בכל פעם בה הם חווים תגובה אלרגית, אין ערובה לכך שתגובה מתונה במקרה אחד, לא תוביל לתגובה רצינית יותר בהזדמנות אחרת. מסיבה זו חשוב לאבחן אלרגיה בילדים, לטפל בה ולדעת כיצד לשלוט עליה.

למרות שרוב האלרגיות מופיעות כתגובה מיידית, במקרים מסוימים הן גורמות לתגובות מאוחרות. הסוג החמור והמדאיג ביותר של תגובה אלרגית נקרא אנפילקסיס. זהו מצב חירום של סכנת חיים שבו דרכי הנשימה נחסמות בשל נפיחות, ולחץ הדם יורד באופן מדאיג, כאשר הגוף מנסה להתמודד עם החומר שגורם לתגובה.

תסמיני אלרגיה משפיעים על ילדים רבים באופן יומיומי, אך לא תמיד קל לזהות את השפעת התסמינים על הבריאות הכללית של הילד ורווחתו.

לדוגמה, ילד עם אקזמה מתגרד באופן כרוני, וחווה כאבים בעור, ואילו ילד הסובל מאסטמה יכול להתרוצץ עם חבריו והשיעול וצפצופי הנשימה משפיעים על השינה שלו.

ילדים הסובלים מנזלת צריכים להימנע מהאלרגנים הגורמים להם לתגובה, בעוד שילדים עם אלרגיה למזון צריכים לדעת כיצד להישמר מפני אנפילקסיס אם יש להם תגובה חמורה.

כל התופעות האלו משפיעות באופן משמעותי על חיי הילד. חלק מהתסמינים עלולים להוביל למצבים קשים יותר. פריחות מגרדות, למשל, עלולות לגרום לזיהומים בעור, ושלשול כרוני עלול להוביל לירידה במשקל.

יחד עם זאת, קיימים תסמינים רבים קלים יותר, כגון נזלת קבועה או אף חסום המשפיעים על איכות חיי הילד היות והם מובילים לכאבי ראש, בעיות שינה וחוסר ריכוז בבית הספר. עייפות עלולה להוביל למצבי רוח רעים ועצבנות, המשפיעים על הילד ובני משפחתו.

הגורמים לאלרגיות בילדים

כשאלרגיה מופעלת, המערכת החיסונית של הגוף פועלת באופן של תגובה לחומר בלתי מזיק לחלוטין, הנחשד בטעות כמזיק.

התאים המגיבים נמצאים באותם אזורים בגוף הבאים במגע עם הסביבה החיצונית, או חומרים חיצוניים שעוברים דרך הגוף, כלומר, העור, רירית הגרון, דרכי הנשימה, העיניים ומערכת העיכול. מסיבה זו, אזורים אלו בגוף מושפעים ביותר כתוצאה מהאלרגיה ומתבטאים בהתפרצות תסמינים.

עם זיהוי האלרגיה הספציפית וקבלת הטיפול, הילד חווה הקלה והפחתה בהתפרצות התסמינים, מה שהופך את ילדותו למאושרת בהרבה.

ראו גם:

צינון או אלרגיה? כך תבדילו בין השניים

שפעת בקרב ילדים – תסמינים, אבחון וטיפול

דילוג לתוכן