האם חלב אם מסייע לריפוי שפעת, דלקת בגרון וצינון?

הנקהכ-8% אחוז מהנשים בישראל מפסיקות להניק באופן בלעדי כשבוע אחד לאחר הלידה, 20% מהנשים מפסיקות להניק באופן מלא לאחר חודש ואילו לאחר שישה חודשים מהלידה רק 42% מהנשים מניקות. אמנם פרשת רמדיה הובילה לעליית המודעות לחשיבות ההנקה, אך עדיין ניתן לראות כי ההמלצות של משרד הבריאות לא מיושמות במלואן.

לפי יועצת הנקה בכירה מומלץ להמשיך להניק את התינוק עד גיל שנה כשלפי ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי יש להמשיך ולהניק את התינוק עד גיל שנתיים. חלב האם הוא חומר ביולוגי המזכיר במידה רבה את הדם שלנו. מדובר על חומר חי המכיל נוגדנים טבעיים המסוגלים לחסל חיידקים. כך לדוגמה בחלב אם שנוצר בגופה של אם שחלתה במהלך ההיריון בשעלת, ניתן יהיה למצוא נוגדנים נגד חיידק השעלת.

חלב אם משפיע לאורך שנים רבות

להמלצות הבריאותיות בנוגע לחלב אם העוסקות בתקופת הינקות, מצטרפות המלצות מבוססות מחקרית בנוגע לכך שחלב האם משפיע על הבריאות של האדם הרבה מעבר לשנות חייו הראשונות. לפי המחקרים העדכניים ביותר שנערכו בתחום נראה כי צריכה של חלב אם מונעת מחלות שונות בדגש על מחלות כרוניות כמו לדוגמא סוכרת, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומנים בדם, תסמונת מטבולית ועוד.

במחרים רבים שבוצעו בעשור האחרון נמצא כי תינוקות שינקו עד גיל תשעה חודשים לקו במחלות שהזכרנו מעלה בשכיחות נמוכה באופן משמעותי בסביבות גיל ההתבגרות בהשוואה לתינוקות שלא ינקו. אמנם עדיין ישנו צורך במחקרים נוספים על מנת לבדוק מה הוא משך תקופת ההנקה האופטימאלי והאם ניתן לשלב מזונות מוצקים עם ההנקה על מנת ליהנות מהיתרון של ההנקה או שמא יש להקפיד על הנקה בלעדית עד גיל מסוים, אך בכל מקרה נראה כי היתרונות של ההנקה נשמרים לאורך זמן.

הגנה מפני זיהומים של דרכי הנשימה העליונות

בנוגע להגנה שמספק חלב האם במהלך תקופת הינקות חשוב לציין כי כיום ברור מעבר לכל צל של ספק שבקרב תינוקות יונקים קיימת שכיחות נמוכה יותר של מחלות זיהומיות בהשוואה לתינוקות הניזונים מתחליפי חלב אם. הכוונה היא בין היתר לזיהומים שונים במערכת העיכול, אך בעיקר לזיהומים הפוגעים במערכת הנשימה העליונה.

זיהומים הפוגעים במערכת הנשימה העליונה הם למשל נגיף השפעת או נגיפים הגורמים להצטננות. כמו כן תינוק הניזון מחלב אם בחודשי חייו הראשונים נהנה מחסינות מוגברת בפני דלקות אוזניים. כל זאת הודות לחומרי החיסון והנוגדנים המצויים בחלב האם.

חלב אם כתרופת הפלא

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים ליותר ויותר מחקרים הבוחנים את הסגולות הרפואיות של חלב אם הקשורות לבעיות האופייניות למבוגרים כמו לדוגמה מחלת הסרטן. במספר מחקרים נמצא כי מרכיבים ספציפיים שנמצאים בחלב האם הצליחו למגר תאים סרטניים במבחנה. אמנם מדובר על מחקרים ראשוניים ביותר, אך ייתכן מאוד כי בבוא היום נמצא על המדפים של רשתות הפארמה תרופות המבוססות על חלב אם.

בנוסף נמצא במספר מחקרים כי חלב אם יעיל לטיפול בבעיות עור הודות לאותם הנוגדנים הטבעיים המצויים בו, מסייע לטיפול בכוויות, מקל על עקיצות ותורם להפחתת הגרד במקרה של עקיצות יתושים. מאחר ומדובר בנוזל סטרילי מאוד, הרי שניתן לעשות בו גם שימוש לטיפול בדלקות אוזניים ודלקות עיניים.

לאור כל הכתוב לעיל נראה כי מדובר ללא ספק בחומר בעל סגולות תרפויטיות רבות וככל הנראה אנו רחוקים שנות אור מלפצח את סוד הקסם של חלב האם.

דילוג לתוכן