מאכלים שמחמירים שפעת

מה לא מומלץ לאכולשפעת ומחלות חורף נחשבים לרעה חולה שחוזרת בכל שנה, בכל פעם מחדש. במיוחד במחלות וירליות, אין לרפואה פתרונות של קסם וההמלצות הן להרבות במנוחה ולהיעזר באמצעים שונים להקלת התסמינים.

על רקע הפופולריות הגוברת של הרפואה הטבעית ועל רקע ההבנה של חשיבות צריכת המזונות הבריאים, חשוב לדעת שלתזונה בזמן מחלה יש חשיבות רבה במיוחד. לצד מאכלים שיכולים לסייע בהתגברות על תסמינים כמו חום, צמרמורת או כאבים, יש גם מאכלים שהופכות את ההתמודדות עם המחלה לקשה יותר ומקשים על מערכת החיסון לעשות עבודה יעילה. רוצים להתכונן נכון לקראת עונת החורף? רוצים להימנע ממזונות שיחמירו את המחלה ואת תסמיניה? להלן נראה איך כדאי לנהוג.

התרופה מבית סבתא

אחת מתרופות הסבתא שהן אולי הידועות ביותר בהקשר של טיפול בשפעת, בצינון ובכל יתר מחלות החורף הידועות לשמצה היא מרק העוף המפורסם. קשה לומר מי הייתה הראשונה שחשבה על כך, אולם לא מעט מחקרים מודרניים הצביעו על יעילות מרק העוף ועל יכולתו לסייע בחיזוק מערכת החיסון. לרוע המזל, העופות הנמכרים כיום במרכולים השונים רחוקים מרחק רב מאותן העופות ששימשו במשך דורות להכנת המרק המפורסם והמהביל.

העופות של ימינו מלאים בכימיקלים, באנטיביוטיקה, ובחומרים נוספים שעשויים להכביד על מערכת העיכול וגורמים לגוף להתאמץ בדברים אחרים במקום להתרכז בתהליך ההחלמה וההתאוששות. בשום אופן לא נמליץ להימנע לחלוטין ממרק העוף של סבתא, אבל בהחלט כדאי להעדיף לצורך כך עופות שגודלו בתנאים נאותים, וגם כך – עדיף לא להפריז בצריכת מאכלי בשר במיוחד כאלה שנחשבים למכבידים.

אשליית המתיקות

לאנשים רבים ישנה נטייה להמתיק את תסמיני המחלה באמצעות צריכה של מזונות מנחמים כגון לחם לבן, חטיפים מלוחים, ממתקים ומשקאות מתוקים. אמנם נכון שמיד לאחר אכילה של חטיף מתוק או לאחר שתיה של משקה ממותק מרגישים מחוזקים ועם יותר אנרגיה, אבל זוהי אשליה שנעלמת מהר מאוד. הסוכרים והפחמימות הפשוטות מספקים הרגשה קצרת מועד של שיפור וגם מצב הרוח המרומם לא נשאר כזה. תוך זמן קצר ההרגשה נעלמת והסוכר מחליש את הגוף והופך אותו למרוקן מבחינה אנרגטית.

גם חטיפים מלוחים, בדרך כלל בעלי תכולת שומן גבוהה ולעיתים גם כאלה שזכו לטיגון קצר ומאוד לא בריא לא נחוצים לכל מי שמתמודד עם שפעת ועם שאר מחלות החורף. החטיפים הללו לא רק משמינים ומחלישים, אלא גם תומכים בתהליכים דלקתיים בגוף. במילים אחרות, הם מספקים זריקת עידוד למחלות כמו שפעת ומקשים עד מאוד על תפקוד המערכת החיסונית.

יש לציין בהקשר זה שבמידה ומדובר בילד חולה, לא כדאי לספק לו מזונות המתחפשים לבריאים כדוגמת חלק גדול מדגני הבוקר. למרות התדמית הבריאה שלהם, רבים מהם למעשה דומים יותר לחטיפים ולממתקים וגם תוספת הוויטמינים הכלולה בהם לא מוכחת כיעילה לחיזוק הגוף בזמן מחלה. הדבר נכון במיוחד בהשוואה לוויטמינים טבעיים המגיעים ממגוון הפירות והירקות של ארצנו.

חם, חם, מתקרר

מלבד מרק העוף שאותו הזכרנו לעיל, נחשב גם התה החם לאמצעי בדוק להרגעת גרון כואב. אז נכון שתה עם לימון מספק הרגשה של בריאות, אבל פעמים רבות כדאי לבדוק דווקא את הגישה ההפוכה. מסתבר שמשקאות חמים וגרון כואב לא ממש הולכים טוב ביחד.

את הלימון שבתה כדאי להחליף באכילת פירות טריים כמו תפוז או קיוי (עשירים בוויטמין סי) ובמקום המים הרותחים, כדאי לנסות מאכלים קרים. יוגורט מסוג ביו, למשל, יכול להרגיע גרון כואב וגם לשפר ולחזק את מערכת העיכול. גלידה קרירה (לצרוך במידה) או מיץ פירות טרי ומצונן ירגיעו דלקת גרון ויסייעו בהורדה מתונה של חום.

דילוג לתוכן