מה ההבדל בין שפעת לקורונה?

מאת: מערכת האתר, 14/3/2020

בקצרה:

האם התסמינים של קורונה ושפעת זהים?

כן. אדם שאובחן בוודאות כחולה קורונה, לרוב מציג תסמינים קלים עד חמורים במערכת הנשימה. הדמיון המרכזי מבחינת ההסתמנות הקלינית, בא לידי ביטוי בכך ששתי המחלות עשויות להסתבך ולהוביל להתפתחות של דלקת ריאות.

מי נמצא בסיכון הגבוה ביותר למחלה קשה?

הן שפעת והן קורונה מסוכנות במיוחד עבור אנשים החל מגיל 65 ומעלה וכן עבור אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת ו/או מחלות כרוניות.

לגבי תינוקות ונשים הרות – לפי הממצאים כיום, שפעת מסוכנת יותר לאוכלוסיות אלו.

איזו מחלה מסוכנת יותר לחולה?

כבר היום ניתן לראות כי ככול הנראה קורונה מסוכנת יותר בהשוואה למחלת השפעת: שפעת עונתית גורמת למותו של אדם אחד מכל אלף חולים ואילו נכון להיום נראה כי התמותה ממחלת הקורונה עומדת על 3.5 מתים מכל 100 חולים מאובחנים.

איזו מחלה מדבקת יותר?

לפי הממצאים כיום, קורונה מדבקת הרבה יותר משפעת.

האם אותו נגיף גורם לשתי המחלות?

מחלת הקורונה או ליתר דיוק COVID-19, נגרמת על ידי נגיף אחד בלבד. מחלת השפעת לעומת זאת, נגרמת על ידי סוגים שונים של זנים המשתייכים למשפחת נגיפי השפעת.

האם החיסון לשפעת יכול להגן מפני קורונה?

לא. החיסון נגד שפעת מפחית את הסיכון להידבקות וכן מפחית את חומרת המחלה במקרה של הדבקה. לקורונה עדיין אין חיסון.

כמה חולי קורונה ישנם בעולם וכמה חולי שפעת?

לפי ההערכות העדכניות ביותר נראה כי ישנם כמיליארד חולי שפעת ברחבי העולם וקרוב ל-150,000 חולי קורונה

האם הקורונה תיעלם בקיץ כמו השפעת?

עדיין מוקדם לקבוע שעם עליית הטמפרטורות, נזכה לראות האטה בקצב ההתפשטות של מחלת הקורונה לעומת השפעת שמופיעה תמיד עם האטת הטמפרטורות בחודשי הסתיו-חורף.

דמויות ציבוריות רבות מספור התבטאו במהלך השבועות החולפים בגנות הפניקה שעורר בקרב רבים נגיף הקורונה. אין ספק ולו הקל שבקלים שהפניקה מיותרת, שכן פניקה מעולם לא הניבה תוצאות חיוביות. עם זאת, באותה נשימה ניתן לומר כי אין ספק שטעו אלו שאמרו שהקורונה זהה בכל מובן אפשרי למחלת השפעת. בכתבה הבאה נענה על מספר שאלות בנושא ונסביר מדוע ישנם הבדלים רבים מאוד בין שתי המחלות ושני הנגיפים.

לפני שנפתח בדברים חשוב רק לציין כי המידע הנוגע לנגיף ומחלת הקורונה, דינמי בצורה בלתי רגילה. מדובר בנגיף שהתגלה רק בשלהי שנת 2019 ולפיכך ישנם למעשה פרטים רבים מספור שעדיין לא ידועים עליו. המידע במאמר זה מבוסס בכל מקרה, על המידע העדכני ביותר, נכון לאמצע חודש מרץ, 2020. מומלץ כמובן להמשיך ולהתעדכן בנושא באמצעות אמצעי המדיה האמינים.

האם התסמינים של קורונה ושפעת זהים?

הן שפעת והן מחלת הקורונה, באות לידי ביטוי בחום גבוה ובשיעול. עם זאת, בעוד שמחלת השפעת גורמת גם לכאבים בשרירים וכאבי אוזניים, הרי שמחלת הקורונה גורמת יותר לקוצר נשימה. מדובר בהבדל משמעותי ביותר שחשוב לתת עליו את הדעת. מעבר לכך, בחלק ניכר מהמקרים הקורונה לא גורמת לתסמינים קליניים כלשהם. כפועל יוצא מכך, חלק ניכר מהנשאים כלל לא מודעים לכך שנדבקו במחלה.

באופן כללי אדם שאובחן בוודאות כחולה קורונה, לרוב מציג תסמינים קלים עד חמורים במערכת הנשימה. הדמיון המרכזי מבחינת ההסתמנות הקלינית, בא לידי ביטוי בכך ששתי המחלות עשויות להסתבך ולהוביל להתפתחות של דלקת ריאות.

מי נמצא בסיכון הגבוה ביותר למחלה קשה?

הן שפעת והן קורונה מסוכנות במיוחד עבור אנשים החל מגיל 65 ומעלה וכן עבור אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת ו/או מחלות כרוניות. עם זאת, ניתן לראות כי נגיף השפעת מהווה סיכון גדול עבור פעוטות ותינוקות וזאת בזמן שנגיף הקורונה מסיבה לא ברורה, אינו מסוכן לילדים כלל. למעשה אין כמעט עדויות לתחלואה בילדים צעירים. כמו כן בעוד שנגיף השפעת מהווה סיכון עבור נשים הרות, הרי שעד כה לא נאסף מספיק מידע בנוגע לרמת הסיכון שמהווה נגיף הקורונה עבור אוכלוסייה זו.

בנוסף מניתוח מקיף של נתונים שנאספו בסין על 45,000 חולי קורונה מאובחנים, נמצא כי רוב מקרי התמותה, התרחשו בקרב קשישים (14.8% מהמתים היו בני יותר מ-80 במותם). במחקר אחר שנערך בסין, נמצא כי כ-41% מהמקרים הקשים של המחלה היוו את מנת חלקם של בני פחות מ-50 ואילו 27% בלבד מהחולים הקשים היו בני יותר מ-65.

המשמעות היא שחולים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה אך גם אנשים צעירים יחסית, עשויים לסבול ממחלה קשה.

איזו מחלה מסוכנת יותר לחולה?

כפי שציינו, בניגוד לשפעת, מחלת הקורונה היא מחלה חדשה ומדי יום מתגלים נתונים חדשים הנוגעים להיקפי התחלואה ושיעורי התמותה. עם זאת, כבר היום ניתן לראות כי ככול הנראה מדובר במחלה מסוכנת יותר בהשוואה למחלת השפעת: שפעת עונתית גורמת למותו של אדם אחד מכל אלף חולים ואילו נכון להיום נראה כי התמותה ממחלת הקורונה עומדת על 3.5 מתים מכל 100 חולים מאובחנים.

מטבע הדברים, רבים מאוד מהחולים לא מאובחנים כלל אך למרות זאת, גם אם מדובר במוות של חולה אחד מכל 100, עדיין מדובר על מחלה הקוטלת פי עשרה יותר נדבקים ממחלת השפעת.

איזו מחלה מדבקת יותר?

לפי הידוע לנו כיום, כל אדם הנושא את נגיף הקורונה, מעביר את המחלה לשניים עד שלושה אנשים נוספים. מדובר לפיכך במחלה מדבקת פי קרוב לשניים ממחלת השפעת, שכן על כל חולה שפעת יתווספו 1.3 חולים חדשים בלבד.

האם אותו נגיף גורם לשתי המחלות?

מחלת הקורונה או ליתר דיוק COVID-19, נגרמת על ידי נגיף אחד בלבד, העונה לשם SARS-CoV-2 (ראשי התיבות של severe acute respiratory syndrome coronavirus 2). מחלת השפעת לעומת זאת, נגרמת על ידי סוגים שונים של זנים המשתייכים למשפחת נגיפי השפעת.

בהקשר זה ניתן לציין הבדל מעניין נוסף: אמנם שתי המחלות מועברות באמצעות ריסוס טיפתי, אך נראה כי נגיפי הקורונה עשויים להישאר באוויר זמן רב יחסית בהשוואה לנגפי השפעת ולהמשיך לאיים על אנשים בריאים, גם לאחר שהאדם החולה שהפיץ אותם, עזב את החדר או התרחק מהאזור.

האם החיסון לשפעת יכול להגן מפני קורונה?

מדי שנה מיוצרים חיסוני שפעת חדשים, המשתנים בהתאם לזנים החדשים שגורמים לתחלואה במזרח הרחוק. החיסון נגד שפעת מפחית את הסיכון להידבקות וכן מפחית את חומרת המחלה במקרה של הדבקה (שהתרחשה לאחר קבלת החיסון). אמנם מדענים מובילים בכל רחבי העולם עומלים בימים אלה על פיתוח חיסון למחלת הקורונה, אך נכון להיום עדיין אין צפי ברור בנושא.

כמה חולי קורונה ישנם בעולם וכמה חולי שפעת?

זהו אולי הנתון הדינמי ביותר שכן מדי יום נוספים חולי קורונה חדשים לרשימה בזמן שחולים רבים מחלימים. עם זאת, לפי ההערכות העדכניות ביותר נראה כי ישנם כמיליארד חולי שפעת ברחבי העולם וקרוב ל-150,000 חולי קורונה. לעומת זאת עד ה-12 במרץ 2020 הלכו לעולמם קרוב ל-5,000 בני אדם כתוצאה מסיבוכי הקורונה בעוד שממחלת השפעת הלכו לעולמם בין 646,000-291,000 חולים.

האם הקורונה תיעלם בקיץ כמו השפעת?

התחלואה בשפעת מתחילה מדי שנה עם ירידת הטמפרטורות ומגיעה לשיאה בחודש פברואר. לאחר מכן, התחלואה יורדת ובמהלך הקיץ הופכת לנדירה עד לא קיימת. בכל הקשור למגפת הקורונה, הדברים כבר הרבה פחות ברורים: במדינות אפריקה החמות, אמנם התחלואה נמוכה מאוד אך לעומת זאת באוסטרליה מיום ליום מאובחנים יותר ויותר חולים חדשים וכפי שידוע לכם, אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת הקיץ באוסטרליה. לפיכך עדיין מוקדם לקבוע שעם עליית הטמפרטורות, נזכה לראות האטה בקצב ההתפשטות של מחלת הקורונה.

מקורות נוספים לקריאה:

No, coronavirus isn't just like the flu – science alert

Coronavirus disease 2019 vs. the flu – johns Hopkins medicine

 

אולי יעניין אותך גם:

חלה ירידה משמעותית החורף בצריכת תרופות צינון והתקררות

האם אפשר להתחסן גם נגד קורונה וגם נגד שפעת? עושים סדר

חוקרים סינים מתריעים: זן חדש של שפעת חזירים עלול להוביל למגפה

דילוג לתוכן