חיסון שפעת בהריון מגן על התינוק

חיסון שפעת בהריון מגן על התינוקשפעת עונתית נושאת מידי שנה וירוסים בלתי צפויים. אנשים בריאים עשויים לחוות את המחלה עם תסמינים שאינם נעימים, אך חולפים מעצמם עם התאוששות בדרך כלל בתוך שבוע.

אך נשים הרות נמצאות בסיכון להשפעות החמורות יותר של שפעת. כל זיהום ויראלי, כולל שפעת עונתית, עשוי לגרום נזק לאם ולתינוק במהלך ההיריון, ולהשפיע באופן חמור על התינוק הנדבק בזיהום מהאם.

שיקולים לקבלת חיסון נגד שפעת בתקופת ההיריון

חלק מהנשים מודאגות מקבלת החיסון במהלך ההיריון, בשל הנזק העלול להיגרם לתינוק, אך זהו חיסון בטוח ויעיל אותו ניתן לקבל בכל שלב של ההיריון, בזריקה בלבד ולא בתרסיס לאף. החיסון מגן על התינוק גם במהלך החודשים הראשונים לאחר הלידה, ורופאים ממליצים לנשים הרות שלא קיבלו עדיין את החיסון, להתחסן בהקדם. שפעת עלולה להיות רצינית ביותר לאם ולתינוק, והחיסון יעיל להגנת האם והתינוק מפעי השפעות וסיבוכי השפעת כגון דלקת ריאות.

חיסונים נגד שפעת לא הוכחו כגורמים נזק לנשים הרות או לתינוקותיהן, ותופעות הלוואי העשויות להתרחש כתוצאה מהחיסון, כגון כאב או אדמומית באזור הזריקה, הן תופעות מינוריות ביותר לעומת הבעיות המורכבות העלולות להיגרם כתוצאה ממחלת השפעת לנשים הרות ותינוקותיהן. אם נשים חוששות מפני החיסון, מומלץ להן להתייעץ עם הרופא או המיילדת ולהבין את יתרונות החיסון הבטוח.

שפעת נושאת יותר סיכוי לגרום למחלה מורכבת בנשים הרות, בהשוואה לנשים שאינן הרות. שינויים במערכות הגוף, הלב והריאות נגרמים כתוצאה משפעת בתקופת ההיריון, במצבים העלולים להוביל לאשפוז או אף למוות. אישה בהריון החולה בשפעת נמצאת אף בסיכון מוגבר יותר ללידת תינוק מת.

החיסון לשפעת הוא ההגנה הטובה ביותר

קבלת חיסון נגד שפעת היא הצעד הראשון החיוני ביותר בהגנה מפני המחלה. במהלך ההיריון, החיסון הוכח כמגן על האם והתינוק מפני התפתחות סיבוכים רציניים. הוא מאפשר לתינוק להיוולד עם מספר נוגדני שפעת המסייעים לו בהגנה מפני שפעת עד גיל חצי שנה.

השפעה זו חיונית שכן תינוקות מתחת לגיל חצי שנה אינם יכולים להתחסן, אך נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לאשפוז כתוצאה משפעת. שיטה נוספת להגנה על התינוק לאחר הלידה היא לגרום לכל המטפלים בתינוק, כולל אחים ואחיות, סבים ומטפלים, להתחסן אף הם נגד שפעת.

מחקרים לבטיחות חיסון נגד שפעת בהיריון

ארגון הבריאות העולמי וה-FDA ערכו בדיקות בטיחות מתמשכות של כל החיסונים המורשים לשימוש בחיסון להגנה מפני שפעת על נשים הרות. המחקרים שבוצעו לא מצאו כל קשר בין סיבוכי הריון או תופעות לוואי עובריות בקרב נשים הרות שקיבלו חיסונים נגד שפעת.

מחקר גדול שנערך בשנת 2013 לא מצא סיכון מוגבר לאירועים בריאותיים על תינוקות שנולדו לאימהות שהתחסנו, כגון רעלת הריון או יתר לחץ דם הריוני, בקרב נשים הרות שהתחסנו בין השנים 2002-2009, לעומת נשים הרות שלא חוסנו.

דילוג לתוכן