ההבחנה בין אלרגיה, צינון, שפעת ודלקת בריאות

אוי ווי: שפעת מתקרבת או סתם צינון חולף?כשאדם מתעורר עם תחושת חולי, המתבטאת בגירוד בגרון, אף סתום ותסמיני חולי מוכרים אחרים, כדאי שיבין בדיוק את הגורם האמיתי למחלה, וכן לדעת להבחין בין מספר מצבים בריאותיים שונים, הנושאים תסמינים זהים קיימות מספר שיטות עיקריות לקביעת ההבדל בין שלושת הגורמים הנפוצים ביותר למצוקה נשימתית: התקררות, דלקת ריאות ואלרגיה עונתית.

הבנת התסמינים וההבדלים ביניהם

ראשית, יש לקחת בחשבון את העונה בשנה בה מתפרצים התסמינים. שלושה רבעים מכל סוגי הווירוסים פעילים בסתיו, ונחשבים לגורם הנפוץ ביותר להצטננות. באביב ובקיץ, כשהצטננות עדיין אינה נפוצה, מחלות אלרגיות בדרכי הנשימה נפוצות יותר.

אך אם אדם סובל מאלרגיות באופן קבוע, יש להבין מה גורם לו להתפרצות התסמינים, בכל שלב בשנה. החל מסוף הסתיו, ולאורך החורף, יש להישמר מפני שפעת, העשויה להתפתח משפעת עונתית לדלקת ריאות בין נובמבר לינואר.

שנית, יש להבין את אופי התסמינים. דלקת ריאות חמורה יותר משפעת, ובדרך כלל מלווה בחום גבוה ותשישות קיצונית.

תסמיני שפעת כוללים חום, כאבי גוף, עייפות ושיעול יבש ואינטנסיבי, אשר עלולים להסתבך למצב רציני יותר של דלקת ריאות. הצטננות מאופיינת באף סתום או נזלת, תסמינים זהים לתסמיני אלרגיות עונתיות, המתבטאות בדרך כלל בגירודי עיניים ואף המלווים בהתעטשויות.

שלישית, יש להמתין ולעקוב אחר התסמינים השונים ולמדוד את משך הזמן שלהם. אלרגיות ממשיכות להשפיע על הגוף כל עוד שהאלרגן המפעיל אותן עדיין נמצא באוויר, ועלולות להימשך למעלה מחודש. דלקת ריאות נמשכת יותר מהצטננות, וחולפת רק לאחר חודש או יותר.

אלרגיה נגרמת כתוצאה מאלרגנים הנמצאים בסביבת האדם המושפע, ואינה מדביקה. הצטננות נגרמת מווירוס המדביק את דרכי הנשימה, נרפאת לאחר שבוע עד שבועיים ועלולה להדביק אחרים. אך במצבים חמורים יותר, הזיהום עלול להוביל לזיהומים אחרים בדרכי הנשימה ולהתפתח לדלקת ריאות, המתבטאת בשיעול, צפצופי נשימה וקשיי נשימה חמורים העלולים להוביל לרמה נמוכה של חמצן בגוף.

כך שמה שנראה כמו צינון או אלרגיה, עשוי, למעשה, להיות דלקת ריאות. לכן חשוב לזהות את ההבדלים בין התסמינים. את חומרת המצב ניתן לקבוע באמצעות אופי הנשימה, יכולת הבליעה, כאבי שרירים וכאבים בין הצלעות.

תסמינים עליהם יש לתת את הדעת ומתי צריך ללכת לרופא באופן מיידי?

הצטננות ואלרגיה חולקים תסמינים משותפים רבים, ועשויים לכלול שיעול, נזלת, התעטשות, גרוד וגירוי בעיניים, אך מדובר במצבים שונים.

הצטננות מתבטאת בדרך כלל בתסמינים המתפתחים כשלושה ימים לאחר ההדבקה; נמשכים שבוע; וגורמים לכאב ראש או חום קל; אף סתום; נזלת; ושיעול. למרות שתסמיני האלרגיה כמעט זהים לתסמיני ההצטננות, הם מתפתחים במהירות רבה יותר ונמשכים עד שלושה שבועות או יותר.

תסמיני דלקת ריאות הם חמורים יותר, עשויים להימשך למעלה מחודש ומלווים בחום גבוה; כאבי ראש וכאבים בכל הגוף; שיעול קשה העלול להתלוות ביריקות דם; וקשיי נשימה חמורים המלווים בצפצופים.

הטיפול בתסמינים לאחר הבנתם

תסמינים רגילים של צינון מטופלים באמצעות שפע נוזלים ומנוחה, ותרופות הנמכרות ללא מרשם. יש להקפיד להימנע מהדבקת אחרים, והמחלה חולפת לאחר חמישה ימים עד שבוע. אם התסמינים נמשכים לאחר שבוע, יש להתייעץ עם רופא.

מצבי חוסר נוחות בדרכי הנשימה, שאינם מלווים בחום או כאבי גרון, צריכים להיבדק על ידי רופא, כדי לקבוע את ההבדל בין התקררות לבין אלרגיה. בדרך כלל קשה, או בלתי אפשרי, לקבוע אלרגיה בהתבסס על התסמינים בלבד, שכן וירוסים רבים ידועים כגורמים למחלה קלינית ומקשים על ההבחנה בין אלרגיה לבין שפעת או דלקת ריאות.

יש להבין את ההבדלים בין התסמינים כדי לקבל את הטיפול התרופתי הנכון. תסמיני אלרגיה ושפעת יכולים להיות מטופלים באמצעות תרופות הנמכרות ללא מרשם, ואילו דלקת ריאות מטופלת באמצעות תרופות אנטי ויראליות, ובמיוחד באמצעות טיפול מניעה כגון חיסון נגד שפעת.

ראו עוד בנושא הבדלים בין תופעות:

הבחנה בין צינון לאלרגיה

דילוג לתוכן