דלקת חיידקית בגרון

שפעת אביבית
שפעת אביבית

כאב גרון מתבטא בתסמינים כמו  גירוד או גירוי של הגרון. ייתכן ויהיה קושי בבליעת מזון ונוזלים, כאשר הכאב מתגבר בעת בליעה.

תסמינים נוספים עלולים לכלול גרון יבש, בלוטות נפוחות בצוואר, כתמים לבנים על השקדים, וצרידות. כאב גרון עלול להופיע בכל הגילאים, כאשר הסיכון עולה בקרב אוכלוסיות מסיומות, כמו ילדים, מעשנים, אנשים הסובלים מאלרגיה, ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

זיהום חיידקי הינו הסיבה העיקרית לכאבי גרון. דלקות חיידקיות יכולות לכלול: דלקת גרון הנגרמת על ידי חיידקי סטרפטוקוק, דיפטריה ומחלות זיהומיות שגורמת לדלקת גרון, שעלת – מחלה של הקרום הרירי בדרכי הנשימה, דלקת או זיהום של השקדים ולפעמים הפוליפים (adenoiditis), זיהום של הרקמות סביב השקדים (peritonsillar) .

למרות שעל פי ההגדרה דלקת גרון חיידקית נגרמת מסטרפטקוקים, סוגי חיידקים אחרים עלולים גם הם לגרום לכך, כמו staphylococcus, Neisseria ו- Haemophilus influenza.

אבחון וטיפול בדלקת חיידקית

קביעת הסיבה לדלקת הגרון עשויה לעזור לרופא לטפל בסימפטומים. לשם האבחון, הרופא יעשה בדיקה גופנית ויבחן את הגרון בכדי לחפש סימנים של דלקת או כתמים לבנים המצביעים על דלקת גרון. הרופא ירגיש וימשש גם את אזור הצוואר בכדי לחפש בלוטות נפוחות ויבדוק את הנשימה.

מכיוון שלרוב, דלקת גרון הינה חיידקית, ייעשה גם משטח גרון בכדי למצוא נוכחות של חיידקי סטרפטוקוס. לפעמים, גם תיעשה בדיקת דם לזיהוי דלקת חיידקית. מעבר לכך, יישאל החולה לגבי תסמינים של חום, חוסר אנרגיה וכאבים חזקים.

כאשר האבחון יאשש כי הדלקת אכן נובעת מזיהום חיידקי, יירשם קורס של אנטיביוטיקה המיועד להרוג את האורגניזמים המדבקים. התרופות יילקחו במשך 10 ימים או כפי שיקבע על ידי הרופא. המינון הסטנדרטי של פניצילין אשר נרשם, נלקח לתקופה של 10 ימים. האלטרנטיבה לפניצילין היא בדרך כלל אריתרומיצין או סוגים אחרים של אנטיביוטיקה.

למרות שדלקת גרון הינה כואבת ונחשבת למחלה בה מרגישים רע מאד, היא לרוב חולפת לאחר טיפול ראשוני של מספר ימים. ההקלה בכאב הגרון תגיע בדרך כלל לאחר 24 עד 36 שעות לאחר תחילת נטילת אנטיביוטיקה. כאב הגרון עלול לחזור אם הטיפול התרופתי יופסק מוקדם מדי.

סיבוכים וניסיון מניעה

במקרה של דלקות חיידקיות חוזרות, הרופא עשוי להמליץ על ניתוח להסרת השקדים. טיפול זה יישקל רק כאשר דלקות הגרון חוזרות ואינן מגיבות לאנטיביוטיקה.

הסבל ואיכות החיים הירודה הקיימת בדלקות חוזרות הינה משמעותית ועלולה להפריע באופן קריטי לפעילות היום יום של החולה. כמו כן, חשוב כי הטיפול האנטיביוטי יינתן רק כאשר אוששה דלקת הגרון החיידקית, בכדי להוריד את הסיכון להתפתחות עמידות החיידקים.

מעבר לכך, סטרפטקוקים יכולים לחיות בגרון או באף למשך חודשים ללא גרימת דלקת או תסמין כלשהו. מצב זה של נשאות, עלול להדביק אנשים בריאים נוספים. ולכן ישנה חשיבות קריטית להמשך הטיפול האנטיביוטי, גם לאחר היעלמות התסמינים.

מצב בו הטיפול מופסק מוקדם מדי, עלול לייצר נשאים רבים, אשר בזמן התפרצות הדלקת הבאה, יהיו עמידים לסוג האנטיביוטיקה אשר ניתנה. ישנם מספר צעדים מניעתיים אשר אפשר לבצע בכדי לנסות להימנע מדלקות גרון. יש לשמור על היגיינת הידיים באופן יומיומי ושוטף בכדי להרוג את כל אותם חיידקים קיימים.

צעדים נוספים עשויים לכלול: איסור על שתיה מכוסות או קשים של אחרים, שימוש מועט במשטחים אשר נגעו בהם אנשים רבים (כמו עמדות מחשב), פתיחת חלונות מאווררים גם בימים חורפיים, שמירה על מרחק פיסי מאנשים חולים, הימנעות עד כמה שאפשר ממצבים מלחיצים יומיומיים ושמירה על מצב מאוזן של הגוף מבחינת ויטמינים ומינרלים.

דילוג לתוכן