תרופות לצינון בהנקה

תרופות לצינון בזמן הנקהרוב התרופות להקלה על צינון בטוחות גם במהלך ההנקה, וניתן להשתמש ברובן ללא חשש לנזק לתינוק או ליכולת להניק.

היוצאות מהכלל הן התרופות להקלה על גודש, אשר ידועות כ"מייבשות" את החלב ומפחיתות את היכולת להניק ועל כן מומלץ להימנע מהן. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שלוקחים תרופה לטיפול בצינון על מנת להיבדק ולמנוע שימוש בתרופות אסורות.

תרופות להקלה על גודש עלולות לייבש את החלב

בעוד רוב התרופות לצינון הינן בטוחות בזמן הנקה, יש להיזהר משימוש בתרופות להקלה על גודש. תרופות אלה נחשבות לפופולאריות ביותר בטיפול בצינון מכיוון שהן מספקות הקלה מהירה ומשמעותית על הגודש והנזלת.

לצד האפקט המיטיב של התרופות הללו, בנשים מיניקות התרופות לטיפול בגודש גורמות גם לירידה בכמות החלב ובקושי בהנקה, ועל כן לא מומלץ להשתמש בהן בתקופה שמיניקים.

החומרים הפעילים העיקריים מהם מומלץ להימנע הם פסאודואפדרין ופנילאפרין, אך כל תרופה אחרת אשר ניתנת בהתוויה של הקלה על גודש נחשבת ללא טובה בזמן הנקה.

חשוב להדגיש, שתרופות משולבות רבות כמו דקסמול קולד/סינוס, נורופן צינון ושפעת, ותרופות אחרות בהתוויה של צינון מכילות את החומרים האלה ולכן לא מומלצות לשימוש. בנוסף, כמובן שתרופות "קלאסיות" להקלה על גודש כמו סינופד אינד מומלצות, גם לא במינון נמוך.

הטיפול בגודש יכול להתבצע גם על ידי תרסיסים מקומיים, כמו אוטריווין ואלרין. תרסיסים אלה לא אמורים להגיע אל זרם הדם ולגרום להשפעה כמו התרופות הסיסטמיות שהוזכרו, ועל כן קיימים רופאים שיאשרו את השימוש בהם בזמן הנקה.

עם זאת, במידה וניתן להסתדר עם דרכי טיפול אחרות (כמו טיפות סליין), קיימים רופאים ויועצות הנקה אשר יעדיפו שלא להשתמש בתכשירים הללו בשל הסיכון הקטן שישפיעו לרעה על ההנקה.

לעומת ההריון, בהנקה מותר להשתמש באיבופרופן

לפני הכניסה להריון, נשים רבות משתמשות בתרופות מסוג איבופרופן (אדוויל, נורופן, אדקס וכו') לטיפול בכאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי מחזור וכאבים אחרים ונהנות מהשפעתן הטובה.

תרופות אלה אסורות לשימוש במהלך ההריון מכיוון שהן עלולות לגרום למומים לעובר, אך בזמן שמניקים השימוש בהן בטוח וניתן להשתמש בהן ללא כל בעיה. בצינון, איבופרופן יכול לסייע להורדת חום, להקלה על כאבי ראש ושרירים ולשיפור ההרגשה הכללית ועל כן ניתן להשתמש בו ללא כל בעיה.

מומלץ לקחת תרופות במנות קטנות אחרי ההנקה

באופן כללי, מומלץ להשתמש בתרופות לצינון במינונים נמוכים ובמנות קטנות. כלומר, לא רצוי להשתמש בתרופות בעלי אפקט ממושך הניתנות פעם ביום, אלא דווקא בתרופות הניתנות במנות קטנות מספר פעמים ביום.

הסיבה לכך היא הרצון לשלוט בזמני מתן התרופה על מנת לצמצם את כמות התרופה אשר תעבור לתינוק דרך חלב האם. וכך, כאשר לוקחים תרופה במינון נמוך מייד אחרי ההנקה, מבטיחים שבהנקה הבאה מינון התרופה יהיה נמוך לעומת מצבים אחרים בהם לוקחים תרופה במינון גבוה המשפיעה לאורך כל היום. במקרים אלו, לא ניתן לשלוט בכמות התרופה שתגיע לחלב האם וניתן לחשוף את התינוק לתרופות שאינו נזקק להן.

המשיכו להניק אך תמיד התייעצו עם רופא לפני השימוש בכל תרופה במהלך ההנקה

באופן כללי, ההמלצה הגורפת היא להמשיך להניק גם כאשר חולים ומצוננים ולמרות שימוש בתרופות. הפסקה בהנקה אינה בריאה להתפתחות העובר ומסכנת את המשך ייצור החלב של האם, ועל כן יש להמשיך ולהניק ככל שניתן למרות הצינון.

בכל מקרה, רצוי מאוד להתייעץ עם הרופא לפני השימוש בכל תרופה, על מנת לוודא שהתרופה מותרת בהנקה. בנוסף, לא מומלץ להשתמש בתרופות חדשות אשר לא נוסו בעבר במהלך התקופה בה מניקים, על מנת למנוע מיצים של אלרגיה או תופעות לוואי לא נעימות.

דילוג לתוכן