שפעת חורף 2014/15

שפעת חורף 2014-2015 - כיצד להתכונן לקראתה?
שפעת חורף 2014-2015 – כיצד להתכונן לקראתה?

שפעת חורף היא מחלה מדבקת ביותר הנגרמת באמצעות נגיף שפעת, המדביק את הריאות ודרך הנשימה העליונה, גורם לחום פתאומי גבוה, וכאבים כלליים.

תסמינים נוספים הם איבוד התיאבון, תחושת בחילה ושיעול יבש המצריך מנוחה במיטה עד שהתסמינים משתפרים, בדרך כלל לאחר שבוע.

וירוס השפעת מתפשט לאויר עם טיפות הרוק הקטנות במהלך השיעולים או ההתעטשויות של אדם נגוע. אדם אחר הנושם טיפות אלו, עלול להידבק בעצמו. השפעת עלולה להתפשט גם אם אדם נגוע בווירוס נוגע במשטחים נפוצים למגע כגון ידיות דלתות, שולחנות או שפופרות טלפון, אם לא שטף את ידיו קודם.

בדרך כלל, מספר זנים שונים של נגיף השפעת נמצאים במחזור באותו הזמן. בשנים 2010-2011 אחד מזני העונה היה H1N1, האחראי לשפעת החזירים.

תחזיות עולם הרפואה בנוגע לשפעת 2014-2015 הן קודרות והמומחים צופים מחלות מסובכות יותר, ארוכות יותר, ומורכבות יותר לטיפול, שכן זני הווירוס הגורמים למחלה, פיתחו עמידות בפני רוב הטיפולים.

התקופה המדבקת

התסמינים מתפתחים בדרך כלל כיומיים עד ארבעה ימים לאחר ההידבקות. אנשים עם שפעת בדרך כלל מדבקים, כלומר, עשויים להפיץ את הנגיף, יום לפני תחילת התסמינים, והזיהום נשאר בגופם למשך חמישה או שישה ימים נוספים. ילדים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה יותר, כגון חולי סרטן, עשויים להישאר עם הזיהום לתקופת זמן ארוכה יותר.

אם אדם בכושר בריא, ואין לו סיבוכי שפעת, התסמינים עשויים להשתפר ללא טיפול רפואי. חולים הנמצאים בסיכון והסובלים משפעת חמורה צריכים להתייעץ עם רופא המשפחה על מנת לקבוע את חומרת המחלה ואופן הטיפול.

כל החולים בשפעת זקוקים לשפע מנוחה וטיפול תרופתי קל המבוסס על אקמול להורדת החום והקלת התסמינים. בנוסף, עליהם לשתות שפע נוזלים במהלך המחלה ובתקופת ההתאוששות.

בדרך כלל לא נקבעת אנטיביוטיקה לשפעת, היות ולאורך השנים, פיתח הנגיף עמידות לתרופה זו, ואין לה כל השפעה עליו, אך לשפעת המלווה בסיבוכים, ירשום הרופא אנטיביוטקה.

מניעת שפעת

על מנת למנוע את המחלה, יש להקפיד על צעדי מניעה הכוללים שטיפת ידיים באופן קבוע עם מים וסבון; נקיון קבוע של משטחים בבית על מנת להיפטר מחיידקים; לכסות את הפה והאף בעת שיעול או עיטוש; להשליך לסל ממחטות נייר משומשות בהקדם האפשרי; ולהימנע ממגעים חברתיים עם תחילת המחלה.

אנשים הנמצאים בקטגוריית קבוצת סיכון לשפעת, ובמיוחד אנשים מבוגרים, צריכים להתחסן נגד שפעת מידי שנה. בני גיל הזהב או אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים עלולים לפתח סיבוכים כתוצאה משפעת, כגון זיהום בחזה, שעלול להוביל למחלה קשה ולהוות סכנת חיים, כך שיתכן שיהיה צורך באישפוז בבית חולים.

אם אדם סובל מבעיות נשימה קשות, חווה כאבים בחזה או נמצא בכל מצב אחר של סכנת חיים, עליו להתקשר למוקד רפואי בו ניתן לקבל ייעוץ ובמקרה הצורך יישלח רופא לביתו.

דילוג לתוכן