סתום לכם האף? חמישה דברים שכדאי לכם לעשות

טיפול באף סתוםאף סתום הוא אחד התסמינים השכיחים ביותר וללא ספק אחד המציקים שבהם, האופייניים למגוון רחב של מחלות במערכת הנשימה ותופעות אלרגיות למיניהן. מדובר על תסמין שיכול לפגוע באיכות החיים של הסובלים ממנו בצורה ניכרת, במיוחד כשהוא פוגע בתינוקות או במבוגרים באופן כרוני.

קיבצנו עבורכם צרור טיפים ועצות שימושיות להתמודדות עם האף הסתום, שפוקד אותנו מדי חורף מחדש בעקבות שפעת, צינון וכן הלאה. לפני שנתחיל ברצוננו לציין כי בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא לפני התחלת הטיפול.

1. תמיסת מי מלח

נכון להיום, ישנו מגוון רחב של תכשירים המכילים תמיסת מי מלח כשבדרך כלל מדובר על תרסיסים שיש לרסס ישירות לנחיר. התמיסה המלוחה גורמת לייבוש הנוזלים המצטברים באף ומקלה על הנשימה באופן מידי. בנוסף לכך, ניתן להכין גם תמיסה ביתית של מי מלח על ידי ערבוב של חצי כפית מלח וקורט אבקת אפייה בכוס אחת של מים פושרים עד חמימים שעברו הרתחה קודם לכן. את התמיסה הביתית ניתן להחדיר לנחיר באמצעות מזרק.

דוגמה לתרסיס הנמכר ברשתות הפארמה, המבוסס על תמיסת מלח היפרטונית הוא למשל סינומרין הנמכר באריזה משפחתית, כתרסיס לילדים או כתרסיס למבוגרים. דוגמאות נוספות לתכשירים מסוג זה הן למשל סטרימר (Streimar), מרימר (Marima Hypertonique), טפטפים תרסיס מי ים לאף ועוד.

2. תרסיסי אף המכילים אנטי היסטמינים

במידה והגודש באף נוצר כתוצאה מנזלת אלרגית, ההמלצה היא לעשות שימוש באנטי היסטמינים הנמכרים בצורת תרסיס אף. היתרון של תרסיסי האף המכילים אנטי היסטמינים בא לידי ביטוי בכך שמדובר על תכשירים בעלי השפעה מקומית בלבד. החיסרון שלהם בא לידי ביטוי בכך שבדרך כלל מדובר על תרסיסים במינונים נמוכים, שהשפעתם יכולה להיות מתונה וכן בכך שלעיתים התרסיסים יוצרים טעם מר בפה. בין היתר מדובר על תכשירים כגון ליבוסטין או רינולסט.

3. תרסיסים המכילים נוגדי דלקת

סוג נוסף של תרסיסי אף שניתן לרכוש היום ברשתות הפארמה הם תרסיסי אף המכילים חומרים נוגדי דלקת. תרסיסים אלו מתאימים גם כן לטיפול באף סתום שנגרם כתוצאה מתגובה אלרגית. דוגמאות לתרסיסים ממשפחה זו הן למשל נזוקורט, סטרונאז או פלקסונייז.

היתרון המרכזי של התרסיסים הוא בכך שמדובר על תכשירים המטפלים בגורם לבעיה ולא רק בתסמין ובנוסף לכך, תופעות הלוואי שלהם נדירות וקלות מאוד.

החיסרון המרכזי של התרסיסים במשפחה זו בא לידי ביטוי בכך שמדובר על תרסיסים הפועלים באופן הדרגתי מאוד. לפיכך בניגוד לסוגים אחרים של תרסיסים, הרי שניתן ליהנות מההשפעה שלהם רק לאחר כמה ימים של טיפול.

4. תרסיסים נוגדי גודש

בין הטיפולים היעילים ביותר לאף סתום חשוב להזכיר תרסיסים כמו למשל אלרין או אוטריבין, המכילים נוגדי גודש. חומרים אלו פועלים על ידי כיווץ של כלי הדם באף ומניעת ההפרשה של הנזלת. מדובר על תכשירים הנמצאים בשימוש כבר עשרות שנים, שניתן להשיג גם ללא מרשם רופא. אמנם השימוש בתרסיסים ממשפחה זו מביא להקלה כמעט מידת בחומרת הגודש, אך השימוש הכרוני בהם מוביל לפגיעה ברירית האף.

הפגיעה באספקת הדם לרירית גורמת באופן פרדוקסלי לגודש כרוני באף, עד כדי יצירה של התמכרות לתרסיסים. לפיכך השימוש בהם מומלץ רק עבור מטופלים הסובלים מגודש חמור אך חולף ופחות לסובלים מאף סתום קלות או לאלו הסובלים מנזלת אלרגית או כרונית.

5. שאיפת אדים

שאיפה של אדים חמים היא אחת השיטות הביתיות היעילות והעתיקות ביותר שישנן. לתוך הקערה שמכילה את המים הרותחים מומלץ לטפטף מספר טיפות של שמן אקליפטוס.

דילוג לתוכן