טיפול במחלת השפעת

שפעתבכל שנה, אנשים רבים חולים בשפעת וסובלים מתסמיני המחלה השונים. חשוב לדעת שניתן לטפל בתסמיני המחלה בקלות רבה, ובכך להפחית את הסבל כתוצאה מהמחלה.

ברוב המקרים, הטיפול בשפעת הוא טיפול תומך בלבד, ורק במקרים נדירים נדרשת התערבות רפואית כלשהי על מנת להקל על המצב.

מנוחה ושתייה מרובה

ברוב מקרי השפעת אין צורך בטיפול כלהו, ומנוחה מספיקה על מנת לאפשר לגוף להתאושש ולהתגבר בעצמו על המחלה.

רוב הרופאים ימליצו על לפחות 3 ימי מנוחה בבית, ובמידה והמצב לא משתפר יש להאריך את חופש המחלה במידת הצורך. לכל אורך המחלה יש להקפיד על שתייה מרובה ויש להקפיד על קבלת כמות גדולה של נוזלים.

מומלץ לשתות מיצים, משקאות חמים כמו תה, מרקים וכל סוג אחר של נוזלים אשר יכולים לשפר את ההרגשה הכללית ולהקל על המצב. על מנת להעריך את מצב הנוזלים בגוף ניתן להסתכל על השתן, ובמידה ואינו שקוף יש להמשיך בתצרוכת הנוזלים המוגברת.

העמסת הנוזלים הזו כמובן אינה מומלצת לאנשים עם מחלות שונות (כמו מחלות לב או כליה) ובמקרים אלה יש להתייעץ עם הרופא לגבי הנושא.

טיפול תומך

במהלך השהיה בבית ניתן להשתמש במספר תכשירים אשר יהוו הקלה סימפטומטית, כלומר, תכשירים אלה יקלו על תסמיני המחלה אך לא יקצרו את מהלכה או יביאו להחלמה ממנה. התכשירים העיקריים בהם מומלץ להשתמש כטיפול תומך בשפעת הם:

משככי כאבים

השימוש במשככי כאבים מסייע לחולי השפעת להורדת החום ולהקלה על כאבי השרירים. מומלץ להשתמש במשככי כאבים כמו אקמול, אופטלגין, נורופן, אדוויל או אחרים, אשר כולם תורמים לירידת החום ולהפחתת כאבי השרירים בצורה טובה.

חשוב לזכור שלא מומלץ לנסות תרופות חדשות בעת מחלה מחשש להופעת תגובה אלרגית או סיבוכים אחרים, ומומלץ להשתמש אך ורק בתרופות מוכרות.

תכשירים להקלה על גודש – חולי שפעת רבים סובלים מגודש קשה ומנזלת בלתי פוסקת, אשר מפריעים מאוד לתפקוד היום יומי. הגודש והנזלת נחשבים לתסמין מגביל מאוד של מחלת השפעת, אך חשוב להבין שניתן לטפל בהם בקלות רבה על ידי תכשירים מקומיים ותכשירים סיסטמיים.

התכשירים המקומיים המומלצים לשימוש להקלה על גודש ונזלת הם תרסיסים או טיפות אשר מוכנסים באופן מקומי אל האף. מדובר בתכשירים כמו אוטריווין, אלרין, תמיסת סליין ואחרים, אשר יכולים לסייע "לפתוח" את האף ולאפשר נשימה טובה יותר. במקרים קשים יותר, ניתן להשתמש בתכשירים סיסטמיים ובתרופות הניתנות דרך הפה אשר פותחים את דרכי האוויר בצורה טובה.

התכשיר הנפוץ ביותר הוא סינופד, אשר ניתן דרך הפה ומספק הקלה משמעותית על הגודש ועל הנזלת. יש לציין שלא מומלץ להשתמש בתכשירים המקומיים או הסיסטמיים לתקופות ממושכות, ומומלץ להתייעץ עם הרופא על המשך השימוש בהם לאחר 3-4 ימים.

סירופ נגד שיעול

אחד התסמינים החשובים במחלת השפעת הוא שיעול, וניתן להקל עליו בקלות על ידי שימוש בסירופים נגד שיעול. קיימים כיום סוגים רבים של סירופים ותכשירים נגד שיעול, אשר מכילים מרכיבים טבעיים לצד מרכיבים כימיים כמו קודאין.

במקרים קלים, ניתן לרכוש מהרוקח סירופים טבעיים אשר יכולים לסייע להקלה על שיעול (בעיקר על שיעול יבש). במקרים קשים יותר, ניתן לבקש מהרופא מרשם לסירופ נגד שיעול, אשר יכול לסייע להקלה על מקרים קשים יותר.

תרופות להקלה על כאב גרון

אנשים רבים הסובלים משפעת מתלוננים גם על כאבי גרון, וניתן להקל עליהם באמצעות כדורי מציצה ותרופות נוספות.

תכשירים כמו קלגרון, סטרפסילס, לימוסין ואחרים יכולים להקל על כאבי הגרון באופן זמני. בנוסף, שימוש בכל סוגי משככי הכאבים שהוזכרו יתרום גם כן להקלה על כאבי הגרון. מלבד התכשירים המסחריים, אנשים רבים דיווחו על שיפור במצבם לאחר אכילת דבש, ובכל מקרה מומלץ להקפיד על שתיית נוזלים חמים ככל שניתן.

טיפול תרופתי

למרות שמחלת השפעת עוברת לבד, בחלק מהמקרים ימליצו הרופאים על שימוש בתרופות כנגד נגיף השפעת. טיפול זה יכול לקצר את משך המחלה ולהפחית את הסימפטומים ומיועד בעיקר לאנשים אשר נמצאים בסיכון לפתח סיבוכים (כמו קשישים וחולים במחלות רקע אחרות).

הטיפול התרופתי לא מומלץ לאנשים אשר בריאים בדרך כלל מכיוון שהוא תורם להתפתחות עמידויות. קיימים מספר תכשירים תרופתיים אשר ניתנים לחולים כנגד מחלת השפעת כמו טמיפלו, אמנטדין, אימנטדין ואחרות, וחשוב לזכור שהשימוש בתרופות יכול לגרום לתופעות לוואי שונות.

דילוג לתוכן