האם שפעת קשורה בהאטת תנועות העובר?

הריון ושפעתהתנועות שמבצע העובר במהלך החיים התוך רחמיים מסעירות כל זוג הורים לעתיד בכל פעם מחדש. בנוסף לכך, מדובר על תנועות בעלות חשיבות עצומה מבחינה רפואית. למעשה עד לפני זמן לא רב כל כך, בטרם נכנסו לחיינו מכשירי הדופלר או אפליקציות מתקדמות שמאפשרות להאזין לדופק של העובר, הדרך היחידה לדעת מהו מצבו של העובר בין הביקורים בקליניקה של הרופא, הייתה להניח את היד על הבטן ולהמתין.

באיזה שלב בהיריון ניתן להרגיש את התנועות של העובר?

באופן עקרוני לא ניתן להצביע על מועד אחד ויחיד שבו ניתן להתחיל להרגיש את התנועות של העובר. המועד המדויק משתנה בין היריון להיריון ובין אישה לאישה ומושפע מגורמים רבים. כך לדוגמה נשים שהינן בעלות שכבת שומן עבה יותר בדרך כלל יתחילו להרגיש את העובר מאוחר יותר בהשוואה לנשים רזות וישנה השפעה גם של מיקום השליה.

עם זאת, ברוב המוחלט של המקרים ניתן יהיה להרגיש את התנועות של העובר בין השבוע השלושה עשר לשבוע העשרים וחמישה להיריון.

האטה בתנועות העובר

ראשית חשוב לציין כי לא כל האטה בתנועות העובר מהווה עדות לכך שמשהו אינו כשורה עם העובר. רבים לא מודעים לכך, אבל גם העובר נרדם מדי פעם ויכול אפילו לישון במשך שעה רצוף.

בנוסף לכך, כמות התנועות שמבצע העובר משתנה במהלך ההיריון. באופן ממוצע בשבוע העשרים להיריון העובר מבצע כמאתיים תנועות ביממה ולאחר מכן מתרחשת עלייה הדרגתית עד השבוע השלושים ושניים להיריון שבו העובר מבצע כ- 570 תנועות ביממה.

בשלב הזה מתחילה ירידה הדרגתית של כמות התנועות היומיות עד לכמות של כמאתיים ושמונים תנועות ליממה, סמוך מאוד ללידה. בנוסף לכך התנועתיות של העובר מושפעת מהתרופות שהאם נוטלת, מגירויים חיצוניים ועוד.

עם זאת, במקרים מסוימים ההאטה בתנועתיות של העובר יכולה בהחלט להעיד על מצוקה עוברית, מצב שבו העובר סובל מפגיעה באספקת החמצן התקינה. במצבים אלו העובר מאט את התנועתיות שלו על מנת לחסוך בחמצן.

שפעת במהלך ההיריון

שפעת חמורה במהלך ההיריון יכלה להוביל להאטה בצמיחה העוברית, למצוקה עוברית ולהולדת תינוק הסובל ממומים מולדים בדומה לאדמת, פקקת בכלי הדם בשליה או רעלת היריון. ברוב המוחלט של המקרים שפעת קלה או בינונית לא אמורה לגרום לכל האטה בתנועתיות של העובר, אך בכל מקרה שבו האם מרגישה האטה בתנועתיות עם או ללא קשר לשפעת, עליה לפנות לבירור רפואי.

כיצד ניתן לדעת האם התנועתיות תקינה או לא?

מומלץ לספור את כמות התנועות שמבצע העובר שלוש פעמים מדי יום: בשעות הבוקר, בצהריים ובערב. במידה ובמהלך חצי שעה הורגשו לפחות ארבע תנועות, ניתן להפסיק לספור ולהמתין לספירה הבאה. במידה והורגשו פחות מארבע תנועות במהלך חצי שעה, מומלץ להמשיך לספור את התנועות במשך ארבע שעות. במהלך פרק הזמן הזה כמות של עשר תנועות לכל הפחות נחשבת לתקינה.

את הספירה מומלץ לבצע בשכיבה על צד שמאל או בישיבה תוך נשימה איטית ועמוקה. כמו כן מומלץ לבצע את הספירה בחדר שקט במידת האפשר ולא להתרכז בשום דבר אחר במהלך הספירה.

במידה ובמהלך ארבע שעות לא הורגשו כלל תנועות או שהורגשו פחות מעשר תנועות, מומלץ. לגשת לבדיקה רפואית בהקדם. בנוסף לכך, מומלץ לגשת לבדיקה רפואית במידה והתנועות חלשות יותר בעוצמתן, גם אם הכמות שלהן נותרה ללא שינוי. כמו כן במידה ומורגשת הגברה משמעותית בתדירות, הרי שגם אז מומלץ לגשת לבדיקה רפואית בהקדם.

דילוג לתוכן