חיסון שפעת לתינוקות

חיסון לתינוקותהשפעת היא מחלה המתפשטת בקלות. ילדים מתחת לגיל שנתיים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים כאשר הם נדבקים במחלה.

תסמיני השפעת בפעוטות ותינוקות

השפעת היא זיהום של האף, הגרון ולעיתים אף מתפשטת לריאות. במקרים בהם התינוק מציג סימני מחלה ומעורר דאגה בקרב ההורים, מומלץ לגשת לייעוץ רפואי. התסמינים הנפוצים הם: עייפות ועצבנות, חוסר תאבון, שיעול, שלשולים והקאות, חום ונזלת.

האם כדאי לחסן את התינוק מפני נגיף השפעת?

כל תינוק, החל מגיל 6 חודשים ומעלה צריך להתחסן מפני נגיף השפעת, גם אם בעבר הציג תסמינים הזהים למחלת השפעת.

החיסון נגד הנגיף אינו מאושר לילדים מתחת לגיל 6 חודשים. לאחר קבלת החיסון התינוק יזדקק למנה שנייה לאחר תקופה של ארבעה שבועות מרגע מתן החיסון.

קיימים שני סוגים של חיסון נגד מחלת השפעת. הראשון ניתן כזריקה, ואילו השני ניתן באמצעות תרסיס אף.

הזריקה מכילה נגיף מומת ולכן לא קיימת סכנה ממשית לחלות בשפעת כתוצאה מהחשיפה לנגיף המומת במסגרת החיסון. החומר הפעיל בתרסיס האף מכיל נגיף מוחלש. תרסיס האף מאושר לילדים מעל גיל שנתיים.

הורים, קרובי משפחה הגרים או מקיימים קשר הדוק עם ילד הצעיר מגיל שישה חודשים צריכים להתחסן נגד השפעת, שכן נמצאים בסכנה גדולה יותר לחלות במחלה.

האם החיסון עלול להזיק לתינוק?

החיסון אינו מסכן את בריאות התינוק והסביבה. אך עם זאת, אצל חלק מהתינוקות נמדד חום גבוה מהרגיל בעקבות החיסון, כיום עד יומיים לאחר קבלת החיסון. במקרים בהם תסמינים חמורים מכף מתפתחים ונמשכים למעלה מיומיים, חשוב לגשת לייעוץ עם רופא או אחות מטפלת.

חלק מההורים מהססים ומונעים מהתינוק להתחסן, מהחשש שזה עלול לפגוע בבריאות הילד.
חשוב להכיר את הסיכונים הכרוכים במחלת השפעת. ילדים מתחת לגיל שנתיים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות סיבוכי שפעת. אולם נתון זה אינו קובע כי כל ילד החולה בשפעת יחווה זיהום חמור בהמשך.

כמות קטנה של כספית (הנקרא תימרוסל ) היא חומר משמר נפוץ בחיסון . למרות החששות המתעוררות בעקבות הימצאות החומר , חיסונים המכילים תימרוסל לא הוכחו כגורמים לאוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, או כל בעיה רפואית אחרת. עם זאת, את כל החיסונים השגרתייםו הזמינים ניתן למצוא ללא תימרוסל. מומלץ להתייעץ עם רופא באילו מקרים ייעשה שימוש בחיסון מסוג זה.

אילו סוגים של חיסונים נגד שפעת זמינים לילדים ?

  • חיסון נגד שפעת trivalent מעניק הגנה מפני שלושה נגיפי שפעת, שניים מסוג A ואחד מסוג B . החיסון זמין בצורות הבאות: trivalent סטנדרטי אשר מיוצר באמצעות וירוס שגדל בביצים. חיסון מסוג זה אושר לתינוקותבגיל 6 חודשים ומעלה.
  • חיסון נגד שפעת quadrivalent; חיסון זה מגן מפני ארבעה סוגי נגיף שפעת. שניים נגד שפעת Aושנייםנגד שפעת B חיסון זה זמין: כזריקה במינון סטנדרטי. מותג המאושר לתינוקות מגיל 6 חודשים ומעלה.
  • חיסון סטנדרטי הניתן כתרסיס לאף , שאושר לנשים אשר אינן הרות ולאנשים בגיל 2-49 שנים.

כיצד מטופלת השפעת בתינוקות?

ילדים מתחת לגיל שנתיים בדרך כלל צריכים לקבל טיפול תרופתי הנלחם בנגיף השפעת. יישום שיטת הטיפול הזאת היא הדרך הטובה ביותר לטפל בהקדם האפשרי לאחר הופעת התסמינים ורצוי להעניק טיפול מסוג זה תוך 48 שעות.

מומלץ להקפיד על מנוחה וצריכת נוזלים מרובה. במקרים בהם הילד מפגין אדישות למזון ומביע חוסר תאבון, מומלץ לתת ארוחות קטנות כדי לסייע לגוף בהחלמתו.

ניתן להתייעץ עם רופא בנוגע לשימוש בתרופות כמו פרצטמול, איבופרופן במקרים בהם לתינוק יש חום. לא מומלץ להשתמש באספירין בעקבות תופעות לוואי מסוכנות כמו הפרעת כבד נדירה המסכנת חיים ומכונה בשם תסמונת ריי.

דילוג לתוכן