גורמים לכאבי גרון

דלקת גרון חיידקית

גורמים לכאבים בגרוןאין ספק, שהגורם הנפוץ ביותר לכאבי גרון היא דלקת גרון זיהומית. מחוללים רבים של דלקת גרון זיהומית יכולים לגרום לסימפטומים דומים – כאב בגרון, תחושה של "גוש", קושי בבליעה, יובש וצריבה.

נהוג לחלק את הגורמים הזיהומיים על פי סוג המחולל: חיידק, נגיף או פטרייה. מבין כל המחוללים החיידקיים, החיידק נפוץ ביותר בפער ניכר הוא חיידק הסטרפטוקוק מסוג A. חיידק זה גורם לדלקת גרון, עם סכנה להופעה של פגיעה מאוחרת בלב (בייחוד בילדים – rheumatic fever) וגם בכליות (Glumerulonephritis).

הטיפול בחיידק הוא פשוט, וכולל אנטיביוטיקה מסוג פניצילין למשך עשרה ימים. האנטיביוטיקה נמכרת בישראל תחת השם "רפאפן". ניתן להיעזר גם במוקסיפן (אמוקסיצילין), אריתרומיצין ברגישים לפניצלין, ואנטיביוטיות ממשפחת הצפלוספורינים. למרבה המזל, עד כה טרם דווח על עמידות של חיידק זה.

דלקת גרון ויראלית

ככל הנראה, הסיבה השכיחה ביותר לכאבי גרון היא מחלה זיהומית נגיפית. נגיפים רבים גורמים לדלקת גרון, חלקם מזוהים בשם וחלקם בלתי ידועים. קשה מאוד להבחין על בסיס בדיקה גופנית בין דלקת גרון הנובעת מזיהום חיידקי, ודלקת גרון הנובעת מזיהום נגיפי – ולאמתו של דבר רק תרבית גרון יכולה להבחין בניהם באופן חד משמעי. למרות אמונה נפוצה בציבור, מוגלה בגרון ("נקודות לבנות") יכולות להופיע בזיהום נגיפי וחיידקי כאחד.

נגיפים ידועים שיכולים לגרום לכאבי גרום ממושכים הם הנגיפים שמחוללים את מחלת הנשיקה. הנגיף הנפוץ ביותר הוא EBV, ונגיף נוסף הוא CMV. נגיפים אלו גורמים למחלה כלל גופית, לעיתים עם הגדלת כבד וטחול, שינויים בספירת הדם, וגם כאב גרון מתמשך, לעיתים עם סימני מוגלה. בדומה לשאר המחלות הויראליות, הטיפול במחלה הוא בעיקרו סימפטומטי בלבד.

זיהום פטרייתי

גורם זיהומי נוסף שיכול להביא לכאבי גרון הוא פטריית הקנדידה (Candida). פטרייה זו גורמת לטווח רחב של מחלות. בחולים מדוכאי חיסון, הפטרייה יכולה להתרבות ברירית הפה והגרון. נוכחות של הפטרייה מביאה לכאבים בגרון, בייחוד בעת הבליעה.

בבדיקה ניתן לראות חיפוי לבן דק על פני הלשון והלוע – המצביע על נוכחות של הפטרייה. הטיפול במקרה קל הוא תכשיר מקומי הפעיל כנגד הקנדידה. במצבים קשים יותר מקובל לקחת טיפול בכדורים נגד הפטרייה.

רפלוקס וצרבת

רפלוקס וצרבת נגרמים מהפרעה בסוגר הוושטי התחתון, המביאים לעלייה של תוכן חומצי מהקיבה לוושט. תוכן חומצי כזה פוגע ברירית הוושט, ומביא לתחושה לא נעימה של צרבת. לעיתים התוכן החומצי שמופיע גם על הגרון, ומוביל לכאבי גרון. הטיפול בתופעה כולל, בין היתר, תרופות יעילות להפחתת חומציות הקיבה, ולכן גם כנגד הנזק הנגרם לוושט וללוע (למשל: לוסק – אומפרדקס).

יובש בגרון

סיבה רפואית נפוצה, אך לרוב נשכחת, לכאבי גרון היא יובש בגרון. יובש יכול לנבוע מסיבות מגוונות, ועלול להביא לתחושת אי נוחות וכאב. גרון יבש עלול להביא גם לפגיעות יתר של הריריות.

גוף זר

גוף זר שנתקע בלוע יכול להביא לכאבים קשים, אם כי הוא בדרך כלל לא גורם לסכנה של ממש – במידה והוא לא חוסם את דרכי הנשימה. גוף זר חד יכול לפצוע את רירית הלוע והגרון, ולהביא לכאב ולתחושת אי נוחות חריפה.

מחלות ממאירות

גידולים ממאירים של הלוע, השייכים לקבוצת גידולי "הראש והצוואר", מפתחים משכבת הציפוי של הגרון והלוע – תאי האפיתל. גידולים אלו יכולים להופיע בכל מקום לאורך הלוע, מיתרי הקול, והוושט. הופעה של גידול ממאיר כזה מלווה, בין היתר, בכאבים וקושי בבליעה. הטיפול כולל שילוב של הקרנה חיצונית, ניתוח, וטיפולים כימותרפיים.

דילוג לתוכן