תסמינים של דלקת גרון

תסמינים של דלקת גרוןדלקת גרון היא מחלה נפוצה ביותר, אשר כמעט אין אדם שלא סבל ממנה אי פעם במהלך חייו. דלקת גרון מתאפיינת בכאבי גרון, קשיי בליעה ותסמינים נוספים, ולרוב עוברת לבד ללא כל צורך בטיפול.

כאבי גרון

התסמין האופייני ביותר של דלקת גרון הוא כמובן כאבי גרון, אשר מלווים לרוב בקשיי דיבור ובליעה ותחושה לא נעימה בחלל הפה. חלק מהאנשים הסובלים מדלקת גרון מתלוננים על הרגשת צריבה או שפשוף בתוך חלל הפה, ואחרים מתלוננים על קשיי בליעה משמעותיים אשר לא מאפשרים להם לאכול ולשתות.

בדרך כלל, כאבי הגרון הם סבילים ואינם מגבילים את הסובלים מהם בחיי היום יום אך קיימים מקרים בהם הכאבים יכולים להיות קשים במיוחד.

 גרון יבש

בחלק גדול מהמקרים יכולים אנשים הסובלים מדלקת גרון להתלונן על גרון יבש ועל ריח רע מהפה. במקרים אלה, קיימים גורמים רבים ליובש בחלל הפה ובגרון וניתן להקל עליהם על ידי לעיסת מסטיק, שתייה מרובה ודרכים נוספות.

בלוטות מוגדלות

אחד המאפיינים החשובים של דלקת גרון חיידקית היא הופעת בלוטות לימפה צוואריות מוגדלות, ומישוש של בלוטות לימפה תחת הלסת ובצוואר מעלה את החשד שמדובר בזיהום חיידקי.

בלוטות הלימפה בדרך כלל הופכות למוגדלות ורגישות למגע (כלומר גורמות לכאב כאשר נוגעים בהן) ובמקרים אלו הרופא חש בהן ללא כל בעיה. הבלוטות המוגדלות מופיעות כחלק מפעילות מערכת החיסון נגד המזהמים השונים, ועל כן יכולים להופיע לאחר כל זיהום נגיפי או חיידקי אחר, ולא רק במקרים של דלקת גרון.

שקדים מוגדלים ועליהם תפליטים

סימן חשוב נוסף של דלקת גרון הוא הגדלה של השקדים, אשר ניתן לזהות בקלות בזמן שמסתכלים עליהם באמצעות פנס. בחלק מהמקרים ניתן לזהות על השקדים תפליטים – שכבה לבנה של מוגלה אשר נמצאת על השקדים ומחשידה שמדובר בזיהום חיידקי.

חשוב להדגיש שקיימים גם וירוסים אשר גורמים לתפליטים, והופעה של תפליטים לאו דווקא מחייבת שמדובר בזיהום חיידקי.

צרידות

כאבי הגרון האופייניים לדלקת גרון גורמים אצל חלק מהחולים לצרידות, אשר מונעת מהם לדבר כראוי. מקרים של צרידות יכולים להתפתח בעיקר אצל אנשים אשר משתמשים במיתרי הקול בצורה מוגברת, כמו זמרים, מורים וכולי.

במקרים של צרידות אשר לא חולפת תוך מספר ימים, חשוב מאוד להגיע אל רופא אף-אוזן-גרון אשר יבדוק האם נגרם נזק למיתרי הקול.

חום וצמרמורות

דלקות גרון חיידקיות מתאפיינות על ידי הופעה של חום וצמרמורות, אשר מאפיינים את הזיהום החיידקי. במידה והחום עולה מעל 38 מעלות, או שמופיעה צמרמורת, חשוב מאוד לפנות לרופא המשפחה על מנת לבצע משטח גרון ולקבל טיפול אנטיביוטי.

תסמינים נוספים

מכיוון שדלקת גרון נגרמת בעיקר על ידי זיהומים ויראליים, יכולים להופיע כחלק ממנה תסמינים נוספים אשר מכונים בשפת העם "תסמיני מחלה ויראלית". תסמינים אלה כוללים שיעול, נזלת, כאבים במקומות שונים בגוף, כאבי ראש ובחילות. כל עוד לא מופיע חום, והתסמינים הללו מופיעים, ככל הנראה אכן מדובר במחלה ויראלית אשר לא דורשת טיפול.

מתי לפנות לרופא באופן מיידי?

דלקת גרון היא מצב נפוץ ביותר, אך לעתים כאבי גרון יכולים להיות סימן מקדים למצב קשה ביותר אשר אף יכול להפוך למצב חירום רפואי.

במקרים בהם נלווים לכאבי הגרון נלווים לקשיי נשימה, קשיי בליעה עד חוסר יכולת לאכול, כאבים בפתיחת הפה, פריחה או דם ברוק יש לפנות באופן מיידי לרופא. בנוסף, במידה וכאבי הגרון לא חולפים תוך שבוע או שקיימת צרידות למשך יותר מחודשיים חשוב מאוד לפנות לרופא המשפחה לבדיקה.

דילוג לתוכן