חיסון לשפעת חורף 2014/15

חיסון דרך קופות חוליםשפעת היא מחלה מדבקת מאוד המתפשטת במהירות באמצעות שיעול ועיטוש של אנשים הנושאים את הנגיף. אם אדם נמצא בסיכון לסיבוכים כתוצאה משפעת, עליו לוודא שהוא מקבל את החיסון השנתי נגד שפעת, הזמין מידי שנה החל מחודש ספטמבר.

קיימים שני סוגי חיסונים נגד שפעת:

חיסון בהזרקה

חיסון זה זמין מידי שנה במסגרת קופות החולים ונועד להגן על מבוגרים וילדים הנמצאים בסיכון לסיבוכי שפעת. המחלה עשויה להיות לא נעימה, אך בקרב אנשים בריאים היא חולפת בדרך כלל מעצמה בתוך שבוע.

יחד עם זאת, השפעת עלולה להיות חמורה יותר בקרב אנשים וילדים כגון מבוגרים מעל גיל 65; נשים הרות; ילדים ומבוגרים עם מצב בריאות בסיסי, בעיקר לטווח הארוך, או הסובלים ממחלה בדרכי הנשימה; ילדים ומבוגרים עם מערכת חיסונית מוחלשת.

כל אדם בקבוצות סיכון אלו נחשב לבעל סיכוי גבוה יותר לפתח סיבוכים רציניים כתוצאה משפעת, כגון דלקת ריאות, כך שמומלץ להתחסן כנגד שפעת מידי שנה על מנת להתגונן מפני השפעות המחלה. החיסון ניתן במסגרת קופות החולים. הזריקה השנתית זמינה למבוגרים מעל גיל 18 הנמצאים בסיכון לסיבוכי שפעת, כולל כל המבוגרים מעל גיל 65; וילדים מגילאי חצי שנה עד שנתיים.

חיסון בתרסיס אף. חיסון זה ניתן כתרסיס אף אחת לשנה ומיועד לילדים עד גיל 17 הנמצאים בסיכון מסוים לשפעת, ולילדים בריאים עד גיל ארבע.

יעילות החיסון נגד שפעת

מחקרים מראים כי חיסון זה עובד ומסייע למניעת השפעת. הוא לא עוצר את כל נגיפי השפעת, ורמת ההגנה עשויה להשתנות בין האנשים, כך שלא קיימת ערובה במאת האחוזים להימנעות מהמחלה, אך גם אם אדם נדבק מהנגיף לאחר החיסון, התסמינים יהיו מתונים וקצרים יותר מהרגיל.

קיימות אף עדויות לכך שהחיסון מפחית את הסיכון ללקות בשבץ. לאורך הזמן, הולכת ופוחתת הגנת החיסון, ולכן מיוצרים מידי שנה חיסוני שפעת חדשים המותאמים לנגיפים הנפוצים באותה שנה, ויש לקבל את החיסון אחת לשנה.

סוגי החיסונים לשפעת חורף 2014/15

מידי שנה מזוהים מראש סוגי הווירוסים, והחיסונים מותאמים לסוגים הספציפיים ככל הניתן. החיסונים המומלצים על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) לשנת 2014/15 מגנים מפני שלושה סוגים של וירוס שפעת:

H1N1 – זן השפעת שגרם למגפת שפעת החזירים בשנת 2009.

H3N2 – זן שפעת זה היה פעיל בשנת 2011. הוא מדביק עופות ויונקים ומשפיע גם על בני אדם.

B2 מסצ'וסטס – זן שפעת שהיה פעיל בשנת 2012.

החיסון בתרסיס אף מציע הגנה מפני ארבעה זנים של וירוסים, וכולל את זן הנגיף שהיה פעיל בשנת 2008.

תופעות לוואי

נדיר שיש תופעות לוואי חמורות כתוצאה מחיסון זה. יתכן שאדם יחווה מעט חום וכאבי שרירים במשך מספר ימים לאחר החיסון, והזרוע עשויה לכאוב מעט במקום ההזרקה.

עיתוי החיסון נגד שפעת

הזמן הטוב ביותר להתחסן הוא בסתיו, מתחילת אוקטובר עד תחילת נובמבר, אך אל דאגה, אם הוחמץ מועד החיסון הרשמי, ניתן לקבלו מאוחר יותר בחורף.

דילוג לתוכן