חיסון שפעת לנשים בהריון

חיסון שפעת בהריוןבדרך כלל, שפעת אינה מחלה מסוכנת. רוב החולים במחלה מחלימים לאחר כמה ימים של הרגשה רעה. עם זאת, קבוצות שונות באוכלוסייה חשופות יותר למחלה ונמצאו בסיכון מוגבר למחלה רצינית יותר, העלולה להביא לסיבוכים.

קבוצות הסיכון החשובות הידועות של מחלת השפעת הם תינוקות, קשישים, ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות שונות, כדוגמת מחלות ריאה ומחלות לב.

מסיבות שאינן ברורות לגמרי, גם נשים בהריון נמצאות בסיכון מוגבר לסבול מסיבוכים של מחלת השפעת. שפעת מעלה גם את אחוז הסיבוכים ההריוניים, ומסוכנת גם בתקופה הקצרה שמייד לאחר ההיריון.

בקבוצות הסיכון השונות עולה חשיבותו של החיסון המונע, שיכול להפחית מאוד את שיעורי ההדבקה בשפעת.

חיסון שפעת

חיסוני שפעת מכילים מרכיבים של הנגיף, ומאפשרים לגוף לפתח נוגדנים , וכך למנוע הדבקה שתגרום מחלה. מכיוון שנגיפי השפעת משתנים בקצב מהיר ביותר, הזנים התוקפים מדי שנה שונים זה מזה.

חיסוני השפעת מכוונים לזנים שעתידים לבוא בחורף הקרוב, כפי שנמצאו במודלים מדעיים שונים ועל פי הזנים הנפוצים בחצי הכדור הדרומי, בו עונות השנה הפוכות מחצי הכדור הצפוני (ולכן וגם מגפות השפעת מופיעות בזמנים שונים). מדי שנה יש צורך בחיסון שפעת מחודש, הפעיל כנגד הזנים המופיעים באותה שנה.

קיימים שני סוגים עיקריים של חיסוני שפעת: חיסון שפעת מומת (Inactivated), שאינו פעיל, וחיסון חי מוחלש ( Live attenuated influenza vaccine – LAIV).

החיסון המומת ניתן, כמרבית החיסונים, בזריקה לשריר, בעוד החיסון החי המוחלש ניתן כתרסיס לאף. בעוד שהחיסון המומת מועבר לזרם הדם ותאי מערכת החיסון מפתחים פעילות כנגדו, החיסון החי נועד לאפשר לנגיף לחיות ברירית האף בלבד. הנגיף שמתפתח באף לא גורם למחלה כלל גופית, אבל מערכת החיסון לומדת להכיר אותו ולהתמודד כנגדו, גם כאשר הוא מוגבל ביכולת החדירה שלו לגוף.

חיסון שפעת בהריון

על פי ההמלצות הרפואיות העדכניות, כל אישה בהריון או שייתכן ותהרה בעונת החורף צריכה להתחסן כנגד שפעת. הזמן המומלץ לקבלת החיסון הוא בטרם החלה ההתפרצות – כלומר בסוף הסתיו, בדרך כלל בחודש אוקטובר וקצת לאחריו (בחצי הכדור הצפוני). גם אישה שלא התחסנה קודם לכן תרוויח מחיסון מאוחר במידה וטרם חלתה בשפעת. ההמלצה להתחסן כנגד שפעת נכונה לכל אישה בהריון, ללא תלות בשלב ההיריון בו היא נמצאת בעת החיסון.

החיסון המקובל לנשים בהריון הוא חיסון מומת. חיסוים אלו הוכחו כבטוחים בנשים בהריון, ללא תופעות לוואי משמעותיות או סיכון לעובר. מאידך, החיסון החי המוחלש (LAIV) לא מומלץ לנשים בהריון, ויש להימנע ממנו. ניתן לתת חיסון זה לאחר הלידה או בזמן הנקה.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי “obstetrics and gynecology” נעשה ניסיון רחב היקף להעריך בשנית את מידת הבטיחות שלחיסון השפעת המומת לנשים בהריון. במחקר השתתפו כ – 74,000 נשים בהריון שקיבלו חיסון. במחקר נערכה השוואה בין הנשים שחוסנו, לבין קבוצה מקבילה של נשים בהריון, שלא חוסנו כנגד שפעת (כ- 150,000 נשים נוספות).

במחקר לא נמצא סיכון מוגבר בנשים בהריון להקאות, יתר לחץ דם, סוכרת הריונית, זיהומים בדרכי השתן, הפרשת חלבון בשתן, רעלת הריון, זיהום במי השפיר וסיבוכים נוספים. כלומר, החוקרים מצאו שחיסון אינו כרוך בתופעות לוואי הקשורות להריון או בסיכון כלשהו להריון.

למרבה הפלא, החוקרים מצאו דווקא ירידה בשיעורי הסוכרת ההריונית בנשים שחוסנו, אך ככל הנראה נתון זה מצביע על מעקב רפואי מוקדם וטוב יותר בנשים אלו, ולא על תוצאה ביולוגית של חיסון השפעת עצמו.

מחקר נוסף בקנה מידה קטן יותר בדק את הבטיחות של חיסון לשפעת החזירים, המכונה בעגה הרפואית שפעת H1N1 (על פי סוגי החלבונים הנמצאים בנגיף השפעת שהתפרץ).

מחקר זה התפרסם באוקטובר 2013 בכתב העת Vaccine, וגם בו לא נמצאה עדות לסיבוכים כלשהם בעקבות מתן החיסון, למעט נטייה קלה מאוד ללידה מוקדמת במקצת (מספר ימים בודדים), בקבוצת הנשים שהתחסנו כנגד הנגיף.

לאור ממצאים אלו, מסכמים החוקרים שחיסון שפעת מומת בטוח לחלוטין לנשים בהריון. יתרה מכך, לאור הסיכון הידוע של מחלת השפעת בהריון, מומלץ כיום לכל אישה בהריון (או הצפויה להרות) להתחסן כנגד השפעת. הרפואה הטובה ביותר היא המניעה!

ראו גם:

למה כדאי לכן לעבור חיסון במהלך ההריון? על פי מחקר חדש

חיסון שפעת בהריון מגן על התינוק

דילוג לתוכן