חיסונים כנגד שפעת בתוך בתי הספר

13488209_xxlבפברואר 2016 התקבלה החלטה חד משמעית במשרד הבריאות, לפיה החל מחורף 2017 תפעל תוכנית חדשה בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ, הנקראת "שירותי בריאות לתלמיד", והחל ממועד זה יידרש כל ילד לקבל חיסון נגד שפעת. אחיות בתי הספר יחסנו את הילדים במסגרת שעות הלימודים, כשהמטרה היא מניעת תחלואה בנגיף השפעת.

התכנית תתחיל לפעול על ילדי כיתות א', בשנים הבאות תתווסף מידי שנה שכבת גיל נוספת, במשך תקופה של חמש שנים, עד שיחוסנו כל הילדים בכיתות א'-ה' באופן קבוע מידי שנה. ילדים בגילאים אלו נחשבים לבעלי הנטייה המשמעותית ביותר לחלות בשפעת.

הפעלת תכנית החיסונים

החיסונים יינתנו בין החודשים אוקטובר ונובמבר, ובהתבסס על הצלחת התכנית, היא תורחב ותכלול את כל שכבות הגילאים, עד כיתות י"ב. בשלב זה לא תופעל התכנית על ילדי הגנים, בשל העדר מערך מתאים, אך גורמים במשרד הבריאות מתכוונים להפעיל תמריצים על קופות החולים לחיסון ילדי הגן, כהשלמה לתכנית שירותי בריאות לתלמיד.

בהתאם לנתוני משרד הבריאות, ילדים עד גילאי עשר נוטים להפיץ בקלות ובממדים נרחבים את נגיף השפעת, ולכן מטרת התכנית היא להפחית את מספר התחלואה בארץ, בקרב כל שכבות הגילאים.

גורמי תחלואה בשפעת

ההנחיה להפעלת התכנית החדשה ניתנה על ידי שר הבריאות, יעקב ליצמן, שלדבריו התוצאות תהיינה הפחתה בהתפרצויות נגיף השפעת, הקלת העומד בבתי החולים ובקופות החולים ומניעת השבתת הורים הנאלצים לטפל בילדיהם ולהיעדר ממקום העבודה.

למרות ההנחיה הברורה, הפעלת התכנית תלויה באישור ההורים, ולא תופעל חובת חיסון לילד שהוריו לא העניקו את הסכמתם.

תכנית חיסונים נגד שפעת היא תופעה רווחת בעולם, אך הנתונים בארץ מעידים בבירור על חוסר נטייה של מבוגרים להתחסן בעצמם נגד שפעת, ובמיוחד הם מתנגדים לחיסון ילדיהם הצעירים.

הנחיות משרד הבריאות

ההנחיות להורים למעקב והתנהלות הפעלת החיסונים כוללות הקפדה על ההיבטים הבאים:

תיעוד רשמי – כל ילד שיקבל את החיסון נגד שפעת, יתועד בפנקס החיסונית ובמערכת המידע הרפואי הממוחשבת של המשרד.

חשיבות ההקפדה – חיוני שהורים יקפידו על שגרת הפעלת התכנית, לכל ילד, בהתאם למועד החיסון שנקבע ובהתאם לגילו, ללא חריגות ושינויים.

מעקב החיסון – ההורים מתבקשים ליידע את אחות בית הספר לגבי תופעות לוואי המתעוררות לאחר מתן החיסון.

טופס הצהרת בריאות – בתחילת שנת הלימודים יתבקשו ההורים לחתום על טופס זה, המונפק באמצעות משרד הבריאות, ולהשיבו להנהלת בית הספר.

הימנעות מחיסונים – ילדים החווים תסמינים חמורים כגון חום גבוה, לא יקבלו את החיסון עד התאוששות מלאה. למעט מקרים אלו, ההורים מתבקשים שלא להתנגד להפעלת התכנית, ולהעניק את הסכמתם לחיסון הילדים. בכירים במשרד הבריאות מסבירים שסירוב להשתתף בתכנית החיסונים בשל מצבים בריאותיים שאינם חמורים כגון התקררות קלה, תסמיני מחלה קלה שאינם מלווים בחום, זיהום מקומי, או שלשול קל, הוא סירוב שאינו מוצדק.

דילוג לתוכן