חיסוני השפעת 2020 ידחו בשל הקורונה והביקוש הרב

מאת: מערכת האתר | 23.11.2020

הקורונה טלטלה את החיים של כולנו מן הקצה אל הקצה, במשך רוב שנת 2020 עסקנו בה, בפחד ממנה ומהלא נודע. מרוב ההתמקדות בקורונה השפעת ״הרגילה״ נשכחה אבל התחסנות נגד שפעת עדיין חשובה מאוד ונזקקת. מה קורה עם חיסוני השפעת בצל משבר הקורונה.

על חשיבותם של חיסוני השפעת

בשנים האחרונות אנו רואים עליה במספר האנשים המבקשים להתחסן בחיסון השפעת. חיסון השפעת ניתן לרוב בתחילת עונתבגלל הביקוש ובשל הקורונה, חיסוני השפעת ידחו החורף ולאחר מכן האדם יהיה מוגן מפני שפעת למשך שנה שלמה.

מרבית הרופאים היום ממליצים באופן אקטיבי לאנשים הנמצאים בקבוצות סיכון להיערך לחורף ולהתחסן מפני השפעת. זאת בשל מצבם הרגיש והסיכוי הגבוהה שיש להם לפתח תסמינים חריפים היכולים לדרדר את מצבם הרפואי באופן משמעותי. לכן מומלץ לילדים עד גיל 6, קשישים, חולים במחלות כרוניות ונשים בהיריון להתחסן בחיסון השפעת.

פחות שפעת או יותר שפעת בשל הקורונה?

החורף בחצי הכדור הדרומי העניק לארגון הבריאות העולמי הצצה לחורף הבא עלינו ועל נתוני השפעת. באוגוסט פרסם ארגון הבריאות הבינלאומי שנראה שהמאמצים לעצור את הקורונה עוזרים גם בצמצום מקרי השפעת. לכן, ייתכן שנוכל לחזות בירידה במספר חולי השפעת בחורף הקרוב.

מנגד, ישנם אלה האומרים שיכול להיות שנראה יותר סיבוכים ואולי אפילו יותר תמותה משפעת בחורף הקרוב, זאת משום שהמערכת הרפואית עשויה לקרוס מרוב עומס בטיפול גם בנגיף הקורונה וגם בנגיף השפעת.

נגיף השפעת ונגיף הקורונה – יש כמה נקודות דמיון בין השניים

הדבקה – בשני הנגיפים אופן ההדבקה הוא דומה. כאשר אדם חולה פולט רסיסים של רוק, על ידי שיעול או התעטשות, ואז אדם בריא נושם אותם פנימה. דרך נוספת להדבקה היא כאשר אדם חולה פולט רסיסים של רוק ואלה משתקעים על משטח מסוים שבו, לאחר מכן, אדם בריא נוגע עם ידיו ואז נוגע בעיניו, פיו או אפו.

תסמינים – לשני הנגיפים תסמינים דומים, הכוללים שיעול, חום גבוה, חוסר תיאבון, קשיים בנשימה וכאבי שרירים. במקרים חמורים עשוייה להתפתח אצל החולה דלקת ריאות.

יש גם הבדלים בין שפעת לקורונה

עמידות – נגיף הקורונה עמיד בהרבה יותר מנגיף השפעת והוא יכול לשרוד זמן רב יותר על משטחים שונים. נגיף השפעת יכול לשרוד על משטחים רק מספר שעות בודדות ואילו נגיף קורונה יכול לשרוד על משטחים אפילו 5 ימים!

תסמינים – למרות שישנן נקודות השקה בתסמינים בין נגיף השפעת לנגיף הקורונה, נראה שלנגיף הקורונה יכולים להיות תסמינים הרבה יותר רציניים, כמו: נזק מוחי, אי ספיקות כליות ותסמונת מצוקה נשימתית חריפה. בנוסף, ישנם אנשים המדווחים על איבוד חוש הריח והטעם למשך חודשים רבים.

זמן הדגירה – זה אחד הפרמטרים הבעייתיים ביותר בנגיפים אלו, ובייחוד כשמדובר בנגיף הקורונה. תקופת הדגירה של נגיף השפעת הוא עד 4 ימים בלבד. בזמן זה האדם יכול לא לפתח תסמינים כלל אך יש את היכולות להדביק אחרים, מבלי לדעת זאת בכלל שהרי אין לו תסמינים. לנגיף הקורונה לעומת זאת, ישנה תקופת דגירה של 5 ימים ולעיתים תקופת הדגירה יכולה להימשך אף שבועיים. קראו עוד: על ההבדלים בין שפעת לקורונה.

חיסוני שפעת בישראל בחורף 2020

מערכת הבריאות מנסה לחסן כמה שיותר אנשים בחורף הקרוב בחיסון שפעת. במשרד הבריאות מוסרים שהם מייעדים לרכוש כ-5 מיליון חיסונים אשר יוענקו קודם כל לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון.

בשל משבר הקורונה העולמי, מסתמן שישנה תחרות בהשגת חיסוני השפעת ומערכת הבריאות עושה ככל יכולתה להשיג את החיסונים המיוחלים. לבנתיים, על כולנו להתגייס למאבק ולשמור על הכללים – ללבוש מסיכה, לשטוף ידיים ולהיכנס לבידוד ולבצע בדיקת קורונה ברגע שעולה חשש להידבקות.

דילוג לתוכן