טיפול תרופתי לילדים עם שפעת

טיפול תרופתי לילדים חולים בשפעתנגיף השפעת הוא נגיף נפוץ מאוד, הגורם לתחלואה בעיקר בחודשי החורף. שפעת גורמת לחום גבוה, צינון, כאבי שרירים ותחושה כללית רעה. בדרך כלל המחלה חולפת מעצמה תוך מספר ימים, אך חולים אחדים יכולים לסבול ממחלה חמורה יותר, הדורשת לעיתים גם אשפוז.

טיפול תרופתי בשפעת

לשפעת, בניגוד לנגיפים רבים אחרים, קיים טיפול תרופתי. ישנן שתי קבוצות עיקריות של תרופות המיועדות לטיפול בשפעת.

התרופות היעילות ביותר, שכנגדן אחוז העמידות עדיין נמוך למדי, הן תרופות מקבוצת ה- neuraminidase inhibitor. תרופות אלו חוסמות את פעילותו של האנזים הנגיפי, ומונעות את שחרור הנגיף מהתא המודבק. כך, יכולת ההדבקה של הנגיף פוחתת באופן משמעותי. התרופה הידועה והשימושית ביורת מקבוצה זו היא הטמיפלו.

טיפול תרופתי בשפעת אינו מומלץ ואינו נדרש לכל חולה. במרבית המקרים, שפעת חולפת תוך מספר ימים ללא שום טיפול שהוא. עם זאת, שפעת יכולה להיות גם מחלה חמורה ומסכנת חיים.

במקרים של שפעת קשה מומלץ בהחלט לטפל בחולים עם טמיפלו, בייחוד בחולים הנמצאים בדרגת סיכון גבוהה לסיבוכים שונים של המחלה (למשל: חולים בשפעת הסובלים ממחלות רקע קשות, כמו מחולת לב ומחלות ריאה).

מקובל שהטיפול התרופתי בשפעת יעיל רק כאשר הוא ניתן בסמוך להופעת הסימפטומים של המחלה – תוך 48 שעות. לאחר מכן היעילות של הטיפול התרופתי פוחתת, ומוטלת בספק.

ילדים – איזה טיפול תרופתי מתאים?

למרות שהטיפול במבוגרים עם שפעת מבוסס למדי, וקיימים כמה קווים מנחים ברורים שתוארו לעיל, הטיפול התרופתי בילדים עם שפעת ברור פחות. מעט מידע קיים בנוגע לטיפול המומלץ בילדים שסובלים משפעת.

האם הטיפול בעזרת התרופות כדוגמת טמיפלו יעיל בילדים? האם יש לו תופעות לוואי כלשהן? מתי כדאי לטפל בילדים חולים בשפעת? שאלות אלו טרם זכו למענה ברור וחד שממעי בספרות המחקר הרפואי. האם כדאי לטפל בשפעת בילדים חולים מאוד, הנזקקים לאשפוז?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי המוביל ברפואת ילדים – "Pediatrics", ניסה לענות על שאלות אלו. במחקר שפורסם נכללו ילדים מגיל 0 עד גיל 17, שאושפזו במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים עם הוכחה מעבדתית חד משמעית למחלת השפעת.

המחקר כלל חולים שאושפזו בין השנים 2009 ל – 2012. סך הכל נמצאו ברשומות בית החולים 784 מקרים של חולים שפעת שענו על הקריטריונים של עורכי המחקר. תקופת מחקר זו כללה גם את תקופת ההתפרצות של נגיף השפעת החדש והקטלני למדי, שפעת H1N1 (שכונתה בארץ שפעת החזירים).

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הטיפול שניתן לילדים אלו. למרבית הילדים שסבלו משפעת H1N1 ניתן טיפול תרופתי (מעל 90% מהילדים). טיפול תרופתי ניתן לכ – 60% מהילדים המאושפזים שחלו בשפעת "רגילה". מתוך כלל הילדים שחלו בשפעת, 6% נפטרו כתוצאה מהמחלה אצל הילדים שקיבלו טיפול תרופתי, לעומת 8% אצל הילדים שלא קיבלו טיפול תרופתי.

בניתוח סטטיסטי שכלל נתונים נוספים (כמו הזדקקות להנשמה מלאכותית), נמצא שהילדים שקיבלו טיפול תרופתי היו בסיכון נמוך בכ – 60% לתמותה משפעת. בנוסף, נמצא שילדים שטופלו תוך 48 שעות מהופעת המחלה נמצאו בסיכון נמוך יותר למות מהמחלה וסיבוכיה.

החוקרים מסכמים, שטיפול תרופתי כנגד שפעת מועיל ומפחית תמותה בילדים חולים מאוד, המאושפזים במסגרת יחידות לטיפול נמרץ בבית החולים. מחקר זה בלי ספק יקדם ויזרז רופאים רבים לטפל בילדים חולי שפעת בתרופות הנמצאות כיום בשימוש בשוק.

עם זאת, ראוי לזכור כמה דברים: מחקר זה נערך רק בקרב ילדים שחלו באופן קשה במיוחד, ואושפזו בטיפול נמרץ. אין שום עדות לכך שטיפול תרופתי מסייע לחולים קלים שחלו בשפעת, ללא צורך באשפוז.

בנוסף, מדובר על מחקר רטרוספקטיבי בלבד (מחקר במבט לאחור). כדי להסיק מסקנות תקופות יותר יש צורך במחקר מבוקר, אקראי, שייערך באופן פרוספקטיבי, ויכלול, מטבע הדברים, פחות הטיות מובנות.

דילוג לתוכן