כאבי בטן ודלקת בגרון

כאבי בטן ודלקת בגרוןלכאורה, כאבי גרון לא קשורים כלל לכאבי בטן. מה בין דלקת גרון לכאבים בבטן? מדובר הרי בשתי מערכות נפרדות, באזורים שונים בגוף. למרות מחשבה ראשונית זו, מתברר שחולים רבים שסובלים מכאבי גרון מתלוננים גם על כאבי בטן. מדוע? האם יש קשר בין שתי התלונות?

מדוע יכולים להופיע כאבי בטן בזמן דלקת בגרון?

כמה תיאוריות קשורות להופעת כאבי בטן בזמן דלקת בלוע. למרות שהקשר לא הוברר לגמרי, והרקע המדעי- ביולוגי שלו לא ברור לחלוטין, קיומה הקליני של דלקת גרון המתבטאת ומלווה בכאבי בטן ידוע לרוב הרופאים העוסקים בנושא.

למשל, במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי Pediatrics, העוסק ברפואת ילדים, ביקשו החוקרים לבחון כמה היבטים של דלקת לוע על רקע זיהום בחיידק סטרפטוקוק. החוקרים מצאו ששכיחות כאבי הבטן, הבחילות וההקאות בחולים עם דלקת גרון חיידקית נעה בין 10% ל – 24%, כתלות בגיל החולה. שכיחות כאבי הבטן בדלקת גרון חיידקית הייתה גבוהה בייחוד בילדים צעירים, בין גיל שנתיים לחמש – עד כדי רבע מהילדים בגיל זה!

הגדלה של קשריות לימפה

כחלק מתגובתו של הגוף למחולל זיהומי, מתרבים תאי דלקת המכונים לימפוציטים בגוף. מקום המפגש של הלימפוציטים עם מחוללי המחלה הם קשריות הלימפה. לכן, לעתים קרובות בזמן מחלות שונות (ואפילו הצטננות קלה), ניתן להבחין בקשריות לימפה מוגדלות בצוואר.

קשריות לימפה מוגדלות נפוצות מאוד גם בדלקת גרון, בייחוד על רקע זיהום חיידקי בסטרפטוקוק. ככל הנראה, קשריות לימפה יכולות לגדול גם בבטן. הגדלה של קשרית לימפה עלולה להביא ללחץ על אזורים סמוכים במערכת העיכול – למשל על המעי הדק.

התהליך הגורם למחלה זו נקרא בשפה הרפואית – Mesenteric lymphadenitis. הלחץ מתבטא אצל החולה, בדרך כלל ילד, ככאבי בטן. עם הטיפול במחלה חולפים גם כאבי בטן ללא צורך בהתערבות נוספת.

זיהום סיסטמי ויראלי

גם זיהומים נגיפיים עלולים לגרום לכאבי בטן. זיהום בנגיף גורם, במידה רבה יותר מזיהום חיידקי, לסימנים סיסטמיים בכל רחבי הגוף. דלקת גרון נגיפית יכולה להיות מלווה בכאבי ראש, תחושה כללית רעה, ולעיתים קרובות גם שלשולים וכאבי בטן.

ההשפעות הכלל גופיות של הנגיף יכולות להיות כתוצאה מהתפשטות ישירה של הנגיף לרקמות אחרות, וגם כתוצאה מהתגובה החיסונית של הגוף. הגוף מפריש חומרים אנטי – ויראליים שונים (למשל: אינטרפרון ואינטרלוקינים) שיכולים להשפיע על תפקוד כלל מערכות הגוף, ולתרום לכאבי בטן.

מלבד הנגיפים השגרתיים שגורמים לכאבי גרון, נגיפים אחרים, נפוצים גם הם, עלולים להביא לסימפטומים במערכות שונות, ובכלל זה הבטן. הנגיפים המחוללים של מחלת הנשיקה (EBV ו – CMV) גורמים לדלקת גרון, הגדלת כבד וטחול, ולעיתים גם כאבי בטן.

כאבי בטן על רקע פסיכולוגי

ילדים רבים, וגם מבוגרים, מתלוננים על כאבי בטן כסימפטום כללי במצבים רבים של חוסר נוחות כללית בגוף, או כביטוי פיזי לחוסר נוחות פסיכולוגית. כאבי בטן, כמו כל מחלה אחרת, מהווים מצב דחק עבור ילדים, ולעיתים קרובות הם מתלוננים על כאבי בטן ללא מקור ביולוגי אורגני לכאבים.

התלונה על כאבי הבטן יכולה להצביע על הקושי שחווים הילדים, לעיתים בפן הפסיכולוגי ולא בעקבות פתלוגיה בבטן או במערכת העיכול.

נראה, שאנחנו עדיין רחוקים מהבנה מלאה של התפקוד המשותף של כל מערכות הגוף שלנו. הבנה כזו אולי תאפשר לנו להבין טוב יותר את ההסתמנות של מחלות רבות – ואולי גם את הקשר שנצפה בין כאבי גרון לכאבי בטן.

דילוג לתוכן