למה כדאי לעשות חיסון שפעת בהריון?

הריון ושפעתהארגון האמריקני למיילדות וגניקולוגיה (ACOG) ממליץ לנשים הרות לקבל חיסון נגד שפעת שמגיל נגיף מומת כיוון שלפי המחקרים האחרונים נראה כי החיסון בטוח לחלוטין לשימוש בכל שלבי ההיריון.

הארגון פרסם מאמר מדעי בכתב העת המפורסם Obstetrics & Gynecology לפיו נראה כי החיסון בטוח הן עבור נשים הרות והן עבור יילודים.

האישה ההרה נמצאת בסיכון מוגבר לסבול משפעת עונתית וזאת בעקבות שינוים מסוימים שמתרחשים במערכת החיסון של האישה ההרה במהלך ההיריון. זוהי הסיבה בגינה ממליצים לנשים הרות להתחסן מפני המחלה.

ההשפעה הצפויה של המאמר

מטבע הדברים קהל היעד של המאמר שפרסם הארגון האמריקני כולל בעיקר אנשי מקצוע. נכון להיום רק מחצית מאוכלוסיית הנשים ההרות באמריקה מחוסנת מפני נגיף השפעת אך לפי דברי המומחים ישנו סיכוי גבוה פי 5-10 שכאשר הרופא המיילד ימליץ לאישה הרה לקבל את החיסון, היא אכן תיגש לקבלו. כותבי המאמר מפצירים ברופאי הנשים ובמיילדים להמליץ למטופלות ההרות שלהן על קבלת החיסון ובנוסף ממליצים על כך שהחיסון יהיה בזמינות מלאה במרפאות.

מתי מומלץ לעבור את החיסון?

החיסון שמכיל נגיף מוחלש אמנם יכול להינתן לנשים לאחר הלידה אך אינו מומלץ עבור נשים הרות. עם זאת, החיסון שמכיל נגיף מומת ניתן לשימוש במהלך כל שלבי ההיריון.

מניעה של מחלת השפעת חשובה הן לאחר הלידה, הן במהלך כל שלבי ההיריון ואפילו עוד לפני ההפריה ולכן מומלץ להתחסן גד המחלה בשלב מוקדם ככל האפשר.

תמימות דעים בקרב המומחים

ההמלצות של הארגון מיישרות קו עם ההמלצות של המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) לפיהן ישנה חשיבות עליונה לכך שכל המבוגרים באוכלוסייה יתחסנו מדי שנה נגד שפעת.

בוועדת המומחים של הארגון האמריקני למיילדות וגניקולוגיה נקבע כי מידת היעילות של החיסון נגד שפעת בנשים הרות זהה למידת היעילות של החיסון באוכלוסייה הכללית.

בוועדה זו, נאמר כי מיילדים, גניקולוגים, ארגוני בריאות הציבור ואנשי רפואה באופן כללי צריכים להשקיע מאמצים גדולים על מנת לשפר את שיעורי החיסונים נגד שפעת בנשים הרות.

לסיכום

המחקר יכול אולי להאציל אור בכל הנוגע לשאלה האם כן לבצע או לא לבצע את החיסון לשפעת במהלך ההריון, ולתת אולי עוד פתרון להתלבטות. עם זאת, לפני ההחלטה לבצע את החיסון יש להתייעץ עם רופא מומחה אשר מוביל את האישה ההריונית לכל אורך ההריון ולהחליט איתו אם כדאי לעבור או לא.

יכול להיות שהרופא יחליט שלא תהיה חייבת לעשות חיסון, אם למשל האם העתידית נמצאת בשלבי ההריון במהלך עונות האביב-קיץ ולא בעונת הסתיו-חורף שבו הסיכוי לחלות ב/שפעת מעט גבוה יותר וכן הלאה.

קראי מודע חיסון שפעת בהריון מגן על תינוקך>>>

דילוג לתוכן