חיסון שפעת החזירים

חיסון שפעת החזירים
חיסון שפעת החזירים

במקור המונח שפעת חזירים שימש לתיאור שפעת שהייתה אופיינית אך ורק לחזירים כמשתמע משמה ובמקרים נדירים ביותר עברה מחזיר חולה לאדם.

המחלה נגרמת ברוב המוחלט של המקרים מהידבקות בנגיף שפעת מסוג A ששייך למשפחת נגיפי השפעת אך לעתים היא נגרמת גם בעקבות הידבקות בנגיפים מסוג C. למרות ששפעת חזירים תוקפת לעתים נדירות בני אדם, הרי שכיום המונח "שפעת חזירים" מתייחס לסוג מסוים של שפעת שאינה שפעת חזירים קלאסית כי אם סוג מסוים של שפעת שהתפתחה מנגיפי שפעת החזירים.

יש לציין ששפעת החזירים שההתפרצות הראשונה שלה אירעה בשנת 2009 במקסיקו ושבה נדון במאמר זה אינה קשורה באופן ישיר לחזירים ולמעשה לא עוברת מחזיר חולה לאדם בריא כי אם מאדם לאדם בדומה לסוגים אחרים של שפעת.

שפעת החזירים במקסיקו

נגיף שפעת החזירים (נקרא גם (H1N1 אשר מכיל מקטעים גנטיים של נגיף שפעת החזירים, נגיף שפעת העופות ונגיף שפעת אנושי פגע באוכלוסיית מקסיקו בסדר גודל קיצוני במיוחד בחודש מרץ בשנת 2009.

בין חודש מרץ לחודש יולי תועדו במקסיקו מאה וארבעים אלף מקרים של חולים במחלה וקרוב לאלף מקרי מוות של חולים במחלה. בעקבות ההידבקות המהירה בנגיף הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי ואכן עד סוף חודש אוגוסט נדבקו בנגיף מאות אלפי אנשים בכל רחבי העולם.

שפעת החזירים בישראל

המקרה הראשון של אדם שחלה בשפעת החזירים בישראל תועד בשנת 2009 בחודש אפריל. החולה הראשון חלה במחלה בהיותו במקסיקו ולאחר שחזר ארצה הדביק אנשים נוספים במחלה.

החל מחודש יוני החלו להתרבות המקרים של המחלה בישראל ועד חודש פברואר של שנת 2010 תועדו למעלה מעשרת אלפים מקרים של שפעת החזירים באוכלוסייה בישראל שבהם החולים לא נדבקו במחלה בחו"ל אלא כאן בארץ.

בתקופה זו נפטרו מהמחלה קרוב למאה חולים אך יש לציין כי רבים מהחולים בשפעת החזירים שנפטרו סבלו בנוסף ממחלות אחרות ולכן לא ניתן לקבוע כי נפטרו כתוצאה מהשפעת באופן ישיר.

מה הם התסמינים של המחלה?

באופן עקרוני התסמינים של שפעת החזירים לא שונים מהתסמינים של שפעת רגילה. התסמין המרכזי והמוכר ביותר של המחלה הוא חום גוף הגבוה מ-38 מעלות צלזיוס שאליו יכולים להתלוות תסמינים כגון: נזלת, כאבי גרון וכאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות רבה, שיעול, קוצר נשימה, הקאות, שלשולים ועוד.

סיבוכים שיכולים להופיע בנשים בהיריון שסובלות מהמחלה ומופיעים בעיקר בטרימסטר השני או השלישי להיריון יכולים להיות למשל התייבשות, דלקת ריאות, קשיי נשימה חמורים ועוד. בדיוק כמו שהתסמינים זהים לתסמינים של שפעת רגילה, כך גם המחלה עוברת מאדם חולה לאדם בריא בדיוק כמו שפעת רגילה על ידי שיעול, עיטוש ועוד.

האדם החולה יכול להעביר את המחלה מהרגע שבו הופיעו התסמינים ש השפעת ועד יממה לאחר חלוף התסמינים. בדרך כלל באנשים שלא נמצאים בסיכון התסמינים חולפים תוך שבוע מהיום בו הופיעו לראשונה.

חיסון נגד המחלה

במדינת ישראל קיימים שני חיסונים למחלה שנקראים פוסטריה ופנדרמיקס. החיסונים מכילים חלקים מזעריים מהנגיף שתפקידם לעורר בגוף תגובה חיסונית נגד הנגיף. החיסונים לא מכילים נגיפים פעילים ולכן לא גורמים להתפתחות של המחלה.

החיסון מומלץ לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון. אוכלוסיות אלו כוללות נשים הרות, ילדים ומבוגרים שסובלים מאסתמה, חולים במחלות שונות במערכת הנשימה, חולי סרטן, חולי איידס, חולים במחלות כליה כרוניות, חולים במחלות נוירולוגיות שונות, הורים לילדים עד גיל שש שנים, אנשים בעלי מערכת חיסון מדוכאת, חולי סוכרת ומבוגרים בעלי BMI גבוה מ-35.

דילוג לתוכן