רפואת אף, אוזן וגרון – התפקיד המשמעותי ביותר של רופא זה הוא האבחון

רופא אף-אוזן-גרון
רופא אף-אוזן-גרון

הסיבה בגינה רופא אף אוזן גרון מתמחה ברפואת האברים הללו לא נעוצה במבנה האנטומי או בתפקודים הזהים של האף, האוזן והגרון אלא בשל העובדה שמדובר על אברים ורקמות שקשורים אלה באלה.

על מנת להבין קשר זה די בסתימת האף, בסגירת הפה ובניסיון לנשוף אוויר. הלחץ שמורגש באוזניים הוא תוצאה של מעבר אוויר שעולה מהריאות ושמפעיל לחץ על התעלה שמובילה אל האוזן התיכונה בה ממוקמות עצמות השמע.

פעמים רבות מה שמתחיל מדלקת גרון הופך חיש מהר לדלקת אוזניים והדבר נכון גם לגבי שפעת או הצטננות. למעשה לפי מחקרים מסוימים נראה כי ארבעים אחוז מהילדים שסובלים משפעת יחלו בדלקת אוזניים בעקבות המחלה.

אבחון על ידי רופא אף אוזן גרון

התפקיד המשמעותי ביותר של הרופא הוא האבחון. האבחון חשוב כיוון שללא אבחון מדויק ואחראי לא ניתן להגיש לחולה את הטיפול המתאים לו ביותר. במקרים מסוימים אבחון שגוי יכול להוביל למתן של תרופה לא מתאימה כמו למשל במקרים בהם דלקת גרון על רקע של זיהום נגיפי מטופלת על ידי אנטיביוטיקה שמיועדת לטיפול בדלקת גרון חיידקית.

יתרה מזאת – אבחון שגוי אף עלול להוביל לתוצאות הרות אסון. כך למשל במידה והאדם סובל מצרידות על רקע של גידול ממאיר על מיתרי הקול שלו והרופא מפספס את האבחנה וקובע כי מדובר בדלקת גרון חולפת או כרונית, הרי שהטיפול בגידול יידחה והגידול ימשיך לגדול.

אי לכך, ישנה חשיבות עליונה לכך שהרופא שמטפל בכם יהיה אחראי ובעל וותק ושלא יפחד לשלוח אתכם לסדרת בדיקות ברגע שעולה החשש כי מדובר על תסמין של מחלה מסוכנת.

האם כל רופא אף אוזן גרון מתמחה בכל סוגי הטיפולים וטכניקות האבחון?

ככל שמדע הרפואה הולך ומתפתח כך באים לעולם סוגים חדשים ומגוונים בצורה בלתי רגילה של טיפולים. כתוצאה מכך כמעט בלתי אפשרי לדרוש מכל רופא לשלוט ברזי כל אחת ואחת מהטכניקות החדישות שבאות לעולם הרפואה המטפל בשלושת האיברים – אף, אוזן וגרון חדשות לבקרים.

בהתאם לכך במידה ומדובר על מחלות קלות כמו דלקת גרון, שפעת או צינון, אין שום בעיה ופחות או יותר כל רופא אף אוזן גרון מסוגל בהחלט לטפל בחולים אך במידה ומדובר על מחלות מורכבות יותר או על פרוצדורות שאינן נהירות, ישנה חשיבות לבחירה מושכלת.

המשמעות היא שיש לחפש רופא אף אוזן גרון שמחזיק בניסיון בביצוע הפעילויות המורכבות הרלוונטיות למקרה.

דוגמאות לטיפולים מורכבים בתחום רפואת אף אוזן גרון

טיפולים מורכבים בתחום רפואת אף אוזן גרון יכולים להיות למשל ניתוחים לשחזור של עור התוף, השתלות של מכשירי שמיעה לתוך העצם, ניתוחים שמיועדים עבור אלו הסובלים מנחירות או מדום נשימה בשינה, ניתוחי גרון שמיועדים עבור אלו שסובלים מבעיות בליעה שונות, שיקום של יכולת השמיעה בעזרת לייזר ועוד.

במידה ומדובר על פרוצדורות מורכבות כגון אלה שהוזכרו לעיל בדגש על ניתוחים מיקרוסקופיים, מומלץ תמיד לבצע בדיקה יסודית לפני שבוחרים את הרופא המתאים ביותר למשימה.

מתי יש לשקול לגשת לרופא אף אוזן גרון אחר?

ישנם מצבים רבים בהם ניתן לשקול לגשת לקבלת טיפול מרופא אף אוזן גרון אחר. ישנה גישה מסוימת שדוגלת בכך שיש לדבוק עם הרופא הנוכחי לטוב ולרע אבל נראה שגישה זו אנכרוניסיטית ומיושנת במקצת. כיום ניתן לאתר מספר רופאי אף אוזן גרון בסביבת המגורים הקרובה ולעבור בין רופאים ללא שום בעיה.

בעיות שמצריכות החלפת רופא יכולות להיות במקרים מסוימים אפילו תקשורת בין אישית לקויה או יחסים לא מוצלחים עם המטופל ובמקרים אחרים בעיה כרונית שנמשכת זמן רב ושהרופא לא מצליח למצוא לה פתרון.

דילוג לתוכן