חיסון ילדים נגד שפעת – בעד ונגד

9729941_xlכל חורף מביא עימו התפרצות נוספת של שפעת, כשהנגיפים מתפשטים, ובמקרים חמורים מגבירים את מקרי האשפוזים ועשויים אף להוביל למוות. ילדים נוטים להיות מושפעים משפעת בקלות, וכשהם לוקים בנגיף, הם נוטים לקבל טיפולים רפואיים או להתאשפז יותר מאשר אנשים מבוגרים.

למרבה המזל, רוב הילדים הנדבקים בווירוס השפעת מתאוששים באופן מלא, אם כי לאחר תסמיני מחלה שאינם נעימים. לילדים הנמצאים בסיכון גבוה יותר של סיבוכי שפעת, בשל מחלות בסיסיות אחרות, מוצעים חיסונים.

סיכוני חיסוני שפעת לילדים

השאלה היא אם שווה לקחת את הסיכון הכרוך בחיסון ילדים נגד שפעת. התשובה לשאלה זו היא שתלוי את מי שואלים. חלק מהרופאים סבורים שקיים מגוון נרחב של גישות חיסון, ולכן הוא מומלץ לילדים.

קביעה זו מתבססת על העובדה לפיה ילדים הלוקים בשפעת עלולים לפתח ברונכיטיס, דלקת ריאות, פרכוסי חום וסיבוכים אחרים. המחלה מפעילה לחץ על מערכות הבריאות באמצעות הגדלת הביקוש להתייעצויות רפואיות, אשפוזים, טיפולים תרופתיים ואפילו שהות במחלקת טיפול נמרץ.

יתרונות עקיפים

כל זיהום ממנו סובלים ילדים משפיע במונחי שעות עבודה מבוזבזות של הורים, וסיכון העברת הנגיף לאחרים. אך בעוד שההמלצה החזקה היא לחסן ילדים נגד שפעת, הגישה המסורתית מתמקדת במתן החיסון לילדים הנמצאים בסיכון למות מהמחלה. יחד עם זאת, חיסוני ילדים בגילאי הגן ובית הספר נחשבים כפחות אידיאלים, היות והמערכת החיסונית דועכת ככל שאדם מתבגר.

המסר אותו מעבירים רופאים התומכים בחיסון ילדים הוא ברור: קיימת כיום הטכנולוגיה החדשה, המבטיחה חיסונים בטוחים ויעילים, מבוססי ראיות מדעיות, לתמוך בחיסון עונתי של ילדים ובני נוער נגד שפעת חזקה, לשם הגנה בריאותית ויעילות ציבורית.

גישה זהירה

ארגון הבריאות העולמי מייחס את העדיפות הגבוהה ביותר לחיסון נשים הרות, ולאחריהן קבוצות סיכון אחרות כולל ילדים בגילאי שש ומעלה, שלהם יש את שיעורי התפרצות השפעת השנתית הגבוהים ביותר והם התורמים באופן משמעותי להתפרצות שפעת. אלא שרופאים המסתייגים מחיסון ילדים נגד שפעת מסכימים כי החיסונים בטוחים ויעילים, אך מעדיפים להיזהר כשמדובר בילדים ומתבגרים.

לדעתם, למרות שנדיר שילדים מפתחים תופעות לוואי חמורות כתוצאה מהחיסון, גם אם הם נמצאים בסיכון גבוה ביותר לסיבוכים, עדיין יש צורך לגבות את החיסון בשתי מנות, וחלק מהמחקרים מעידים על תוצאות יעילות מעורבות כשמדובר בילדים.

השפעה על שירותי הבריאות

בעוד שמקרי חום שפעת מגביר את הלחץ על שירותי הבריאות, אספקת חיסונים לכל ילד תהווה קבוצה חדשה של נושאים לוגיסטיים לרופאי משפחה. יש להבין את השיטה הטובה ביותר להפחתת נטל השפעת, אך חיוני גם לשקול את השפעת החיסונים הקיימים על ילדים.

מחקרים מראים שההשפעות הטובות ביותר של חיסון נגד שפעת נתפסות בקרב ילדים שלא חוסנו בעבר, לעומת חוסר השפעה ארוכת טווח של חיסון שנתי קבוע מגיל צעיר. סימני שאלה אלו מספיקים על מנת לתת את הדעת על נושא זה, ולבחון אותו יותר לעמוק.

בעיות אתיות

גם אם סיכון השלכות החיסונים נגד שפעת לילדים קטן ביותר, מומחים רפואיים ניצבים בפני מספר דילמות. בעוד שעובדי מערכת הבריאות מציבים בראש סדר העדיפויות הציבורי הגנה מפני שפעת, הנושא מורכב יותר כשמתמודדים עם תינוקות או ילדים, שאינם יכולים לקבל החלטות עצמאיות.

בצד השני של המשוואה האתית, מקבלי החלטות מדיניות נוקטים בצעדים מוסריים המנחים אותם שלא לבצע חיסונים לילדים ומכאן שלא למנוע את המחלה לטווח הארוך. אין זמן נכון לקבל החלטה לחסן ילד נגד שפעת, שכן במקרים מסוימים קבלת ההחלטה תתבצע במועד מאוחר מידי. יחד עם זאת, יש לבחון את כל הנתונים טרם קבלת ההחלטה.

אולי יעניין אותך גם:

בגלל הביקוש ובשל הקורונה, חיסוני השפעת ידחו ויש סיבה לדאגה

דילוג לתוכן