דלקת גרון ואנטיביוטיקה

דלקת גרון ואנטיביוטיקה
אנטיביוטיקה ודלקת לגרון

דלקת גרון יכולה להיגרם על ידי זיהום סטרפטוקוקאלי (זיהום הנגרם על ידי חיידק סטרפטוקוקס), אלרגיות וצינון. בנוסף, פרינגיטיס (דלקת הלוע) יכול לגרום לדלקת גרון. בדרך כלל, דלקת גרון היא מאורע זמני וחולף, אולם בתנאים מסוימים כמו אלרגיה עונתית, הדלקת עשויה להפוך לעניין מתמשך וכרוני.

חומרים חומציים, כאלה המופרשים בקיבה, עשויים לעורר דלקת ברירית הגרון כאשר עולים במעלה הוושט. החומצה מגרה את תאי הגרון וגורמת לשחרור חומרים דלקתיים.

טרם תחילת הטיפול בדלקת, חשוב לאבחן את הגורם היוצר את הדלקת. הסיבה לכך היא שאיתור הגורם המדויק תסייע לרופא לבחור את הטיפול התרופתי- שימוש באנטיביוטיקה או טיפול תרופתי אחר. כאשר מדובר בזיהום חיידקי, אנטיביוטיקה במרבית המקרים היא הפתרון הקלאסי. בתום נטילת הטיפול האנטיביוטי, דלקת הגרון חולפת. ויתור על טיפול אנטיביוטי עשוי לגרום לסיבוכים בריאותיים רבים.

טיפול בזיהומים חיידקיים

אם דלקת הגרון נגרמת כתוצאה מזיהום חיידקי, הרופא ימליץ על טיפול אנטיביוטי. אנטיביוטיקה נמכרת באישור רפואי בלבד. נטילת פניצילין נעשית למשך 10 ימים ומשמשת כטיפול קלאסי ונפוץ ביותר כנגד זיהומים כמו דלקת גרון.

לאנשים האלרגים לפניצילין, קיימת אנטיביוטיקה חלופית. חשוב להשלים את הטיפול האנטיביוטי במינון ובפרק הזמן, כפי שנקבע כדי לייעל את תהליך ההחלמה. אי נטילת התרופה או לחילופין שימוש במינון בלתי תקין, יכול לגרום להחמרת המצב והתפשטות הזיהום לאזורים אחרים בגוף.

טיפול בדלקת סטרפטוקוקוס

דלקת גרון הנגרמת על ידי חיידק סטרפטוקוקוס A, הינה דלקת נפוצה הגורמת לכאבי גרון. סטרפטוקוקוס הוא הגורם השכיח ביצירת דלקת, בייחוד בילדים ומתבגרים.

חיידק זה רגיש לטיפול באנטיביוטיקות כמו פניצילין וצפלוספורין. פניצילין הינה תרופה יעילה וזולה לשימוש. פניצילין ניתנת בשתי צורות – אוראלית (V) וזריקה (G).

טבליות פניצילין הן הצורה המועדפת לטיפול בדלקת גרון.  התרופה ניטלת במשך 10 ימים גם אם התסמינים חולפי בפרק זמן זה.

השימוש בזריקת פניצילין נעשה במקרים בהם המטופל מתקשה ליטול את התרופה באופן אוראלי. השימוש ייעשה במשך 21 ימים.

אמוקסיצילין ואוגמנטין הן תרופות נוספות המשמשות לטיפול בדלקת גרון. למעשה, יעילות השימוש בהן גבוהה בהשוואה לתרופות אחרות עקב סגולות ספיגה טובות. רופאי ילדים ממליצים על שימוש באמוקסיצילין בשל הטעם של התרופה. תרופה נוספת, צפלוספורין, יעילה אף היא בטיפול בחיידקי סטרפטוקוקוס.

במסגרת מחקרים רבים, נמצא כי שימוש בצפלוספורין עדיף על פני פניצילין ועל כן עשויה להיות הבחירה הראשונה של הרופא. בנוסף, צפלוספורין משרת חולים עם אלרגיות לפניצילין.

תרופות אנטיביוטיות נוספות

אנטיביוטיקה נוספת מקבוצת המקרולידים כמו אריתרומיצין, יעילה באופן זהה לפניצילין לטיפול בחיידק הסטרפטוקוקוס.

אריתרומיצין היא בחירה אופטימלית לאנשים בעלי אלרגיה לפנצילין. תרופות מקבוצת צפלוספורין בעלי תופעות לוואי רבות וחמורות יותר, בהשוואה לאריתרומיצין.

מדוע חשוב להקפיד על טיפול אנטיביוטי?

מחקרים הציגו כי טיפול אנטיביוטי במהלך 48 שעות הראשונות לאחר הופעת התסמינים, מפחית את התסמינים ומזרז את ההחלמה. אם דלקת הגרון אינה מטופלת כראוי, המערכת החיסונית תילחם בחיידק למשך תקופה ארוכה יותר, תשפיע על בריאות הגוף ותחליש אותו.

טיפול בזיהום הסטרפטוקוקוס באמצעות אנטיביוטיקה, מקטין את קצב ההדבקה והתפשטות החיידק מאדם אחד למשנהו. ממצאי מחקרים מראים כי 24 שעות לאחר תחילת נטילת אנטיביוטיקה, שיעור ההדבקה צונח.

סיבוכים אפשריים

סיבוכים אפשריים של דלקת גרון אשר אינה מטופלת, כוללים: קדחת שגרונית, גלומרולונפריטיס, דלקת אוזן תיכונה, דלקת קרום המוח (התפשטות הזיהום לציפוי הפנימי של המוח וחוט השדרה), דלקת ריאות, שוק (סיבוך נדיר אך חמור הגורם לכשל מערכתי), היווצרות מורסה מאחורי הגרון, המובילה לכאב חמור, קושי בבליעה ובפעולת הנשימה.

כמו כן, נטילת תרופות אנטיביוטיקה כרוכה בתופעות לוואי וסיבוכים בריאותיים. חשוב לעיין בעלון המצורף לתרופה הנרכשת, וכן להתייעץ עם רופא, טרם השימוש. התרופות ניתנות במינונים שונים בהתאם לגיל המטופל ומצבו הבריאותי.

ראו גם:

דלקת גרון נגיפית

דילוג לתוכן