סחרחורת וחולשה עקב שפעת

סחרחורת וחולשההן חולשה והן סחרחורת הן תסמינים שאינם ספציפיים. המשמעות של כך היא שמדובר בתסמינים שיכולים להתפתח על רקע בעיות מגוונות כך שלא ניתן לאבחן בהתבסס על הממצאים הללו את הגורם שהוביל להתפתחותם. כמו כן במקרים מסוימים הן החולשה והן הסחרחורת יכולות להופיע כתסמינים של סיבוכי השפעת, בדגש על בעיות הקשורות לאוזן הפנימית.

מאחר והן סחרחורת והן חולשה יכולות לאפיין מחלות אחרות ומצבים רפואיים אחרים, יש לוודא כי המקור של התסמינים במחלת השפעת ולא בגורמים אחרים שיכולים להיות מסוכנים יותר מן השפעת. ישנה חשיבות עליונה לערוך את הבירורים המתאימים במיוחד בקרב חולים הנמצאים בקבוצות סיכון לסבול ממחלות קשות כמו לדוגמה חולים בעלי מערכת חיסונית חלשה או חולים מבוגרים.

גורמים נוספים לסחרחורת

כפי שציינו, ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של סחרחורת כשבין היתר מדובר בבעיית ראיה, בעיה תחושתית, בעיה מוחית, הפרעות בזרימת הדם לראש, תזונה לקויה, בעיות אורתופדיות ועוד. בהתאם לכך חשוב לשלול גורמים אחרים שהיו יכולים לגרום לסחרחורת על מנת שלא לפספס אבחנה חשובה.

עם זאת, בדרך כלל כשמדובר בסחרחורת המופיעה במקביל לתסמינים המוכרים של השפעת, בדגש על סחרחורת המופיעה בליווי התעטשויות, כאבי שרירים, חום גבוה ושיעול פרודוקטיבי, הרי שברוב המקרים ניתן לקשר את הסחרחורת למחלה הנגיפית.

גורמים נוספים לחולשה

בכל מצב שבו מערכת החיסון נלחמת בגורם מזיק (פתוגן), החולה צפוי לסבול מחולשה וזאת על רקע העובדה שהגוף מפנה את המשאבים האנרגטיים שלו למלחמה עם הגורם הספציפי שמאיים עליו. גם במקרה הזה ישנו מגוון גורמים רחב שיכול להוביל חולשה כשאין זה מן ההכרח שהחולשה תתפתח על רקע של מחלה או מצב פתולוגי כלשהו. במקרים מסוימים החולשה יכולה להתפתח על רקע מצב נפשי מסוים כמו לדוגמה על רקע מתח נפשי או חרדה, במקרים מסוימים החולשה יכולה להעיד על מחסור במרכיב תזונה מסוים כמו לדוגמה ברזל או ויטמין B12 ועוד.

בדיוק כמו במקרה של הסחרחורת, גם במקרה של החולשה, בדרך כלל כשתסמין זה מופיע בצירוף התסמינים הנוספים של השפעת, ניתן לקבוע ברמת וודאות גבוהה כי מקור התסמין בנגיף השפעת.

חשיבות המעקב הרפואי אחרי התסמינים

כפי שצוין כאן, הן חולשה והן סחרחורת עלולות להתפתח לאחר ההחלמה מן השפעת בעקבות סיבוכים מסוימים. אי לכך, חשוב להשאיר את החולה במעקב רפואי או לכל הפחות להנחות אותו להיות ער למצב שבו התסמינים לא נעלמים לאחר פרק זמן מסוים. בדרך כלל תסמיני השפעת חולפים תוך שבוע אחד. אי לכך, אם התסמינים לא חולפים לאחר שבוע, בדגש על הסחרחורת והחולשה, יש לפנות לרופא ולדווח על כך לצורך בירור מעמיק.

כיצד ניתן להתמודד עם סחרחורת וחולשה על רקע שפעת?

מילת המפתח במקרה הזה היא כמובן מנוחה. חשוב מאוד שכל אדם הסובל מחולשה וסחרחורת יימנע מביצוע פעילויות הדורשות מאמץ. הדבר נכון עבור בני כל הגילאים, אך רלוונטי במיוחד עבור קשישים. מצב של חולשה וסחרחורת מעמיד את הקשיש בסיכון מוגבר לנפילות ולשברים בעצמות, שבגילאים מבוגרים עלולים להזיק בצורה בלתי רגילה לבריאות ואף לסכן חיים.

דילוג לתוכן